Report to/Rapport au :
Conseil de santé d’Ottawa
Monday, February
6, 2012/le lundi 6 fevrier 2012
Submitted by/Soumis par :
Dr./Dr Isra Levy,
Medical Officer of Health/Médecin chef
en santé publique
Contact
Person/Personne-ressource :
Sherry
Nigro, Manager/Gestionnaire
Health Promotion and Disease Prevention/Promotion de la santé et
prévention des maladies
613-580-2424, ext./poste x28971 sherry.nigro@ottawa.ca
Ref No° ACS2012-OPH-HPDP-0002 |
SUBJECT: |
LET’S CLEAR THE AIR: A RENEWED STRATEGY FOR A SMOKE-FREE OTTAWA |
OBJET : |
PURIFIONS L’AIR : UNE
STRATÉGIE RENOUVELÉE POUR UN OTTAWA SANS FUMÉE |
1. That the Board of Health for the City of
Ottawa Health Unit approve the following:
a) The Ottawa Public Health's three-year
Renewed Strategy for a Smoke-Free Ottawa, as detailed in this report;
b) That staff report to the Board of Health
in 2013 on the progress on all elements of the Renewed Strategy for a
Smoke-Free Ottawa;
c) That the Chair of the Board of Health write
letters recommending the following action on water-pipes:
i.
That
the Federal Minister of Health consider clarifying or amending the Tobacco Act
and regulations to explicitly include tobacco water-pipe products;
ii.
That
the Ontario Minister of Health and Long-term Care consider amendments to the
Smoke-Free Ontario Act (SFOA) and its regulations to:
1. broaden the scope of the legislation to
include the smoking of other weeds or substances such that the smoking of water-pipe
products would be included; and
2. provide Tobacco Enforcement Officers
with the authority to search, seize and test product when conducting an
inspection;
iii.
And
that the Mayor of Ottawa be provided the opportunity to co-sign these letters;
d) That
the Chair of the Board of Health write a letter to the Minister of Health and
Long-Term Care recommending that access to nicotine replacement therapy (NRT)
be further expanded for tobacco users of community cessation providers
including hospital out-patients clinics,
university and college health services and public health units;
2. That the Board of Health recommend that
the Community and Protective Services Committee recommend that Council approve
the amendments to its By-laws to provide for more smoke-free spaces as follows:
a)
The Parks
and Facilities By-law
(By-law No. 2004-276) to prohibit smoking on all municipal properties such as
parks, beaches, sports fields and outdoor areas around City facilities, as
detailed in Document 5;
b)
The Parkdale Market By-law
(By-law No. 2008-448) and ByWard Market
Program By-law (By-law No. 2008-449) to require the holder of a stand
permit to ensure smoking is not permitted in the stand, as detailed in Document
6;
c)
With respect to patios:
i.
The Public
Places By-law
(By-law No. 2001-148) to prohibit smoking on an outdoor patio located on
private property, as detailed in Document 7;
ii.
The Encroachment
By-law
(By-law No. 2003-446) to require the holder of an encroachment permit for a
patio located in the right-of-way to ensure that smoking is not permitted on
the patio, as detailed in Document 8.
3. That the Transmittal Report to Community
and Protective Services Committee and
Council consist of Recommendation 2 as approved and the sections of this report
related to Recommendation 2, and that the Board of Health approved
Recommendation 1 and any related amendments as well as the sections of the
report related to Recommendation 1 be provided to the City of Ottawa’s
Community and Protective Services Committee and City Council in an appendix to
the Transmittal Report as supplementary information.
1.
Que le
Conseil de santé de la circonscription sanitaire de la ville d’Ottawa
approuve :
a)
la stratégie triennale renouvelée pour un Ottawa sans
fumée de Santé publique Ottawa, telle qu’elle est décrite dans le présent
rapport;
b)
que le personnel remette au Conseil de santé,
en 2013, un rapport faisant état des progrès de tous les éléments de la
stratégie renouvelée pour un Ottawa sans fumée;
c)
que la présidente du Conseil de santé rédige des
lettres pour recommander les mesures suivantes concernant les pipes à
eau :
i.
que la ministre fédérale de la Santé envisage de
préciser ou de modifier la Loi sur le tabac et ses règlements d’application
de manière à y inclure explicitement les produits de tabac pour pipes à eau;
ii.
que la ministre de la Santé et des Soins de longue durée de l’Ontario
envisage des modifications à la
Loi favorisant un Ontario sans fumée et à ses règlements afférents de manière
à :
1.
étendre la portée de la Loi à l’usage d’autres herbes ou substances,
de sorte que le fait de fumer des produits de pipe à eau soit visé par la
législation;
2.
conférer aux agents d’application des règlements sur le tabac le pouvoir
de chercher, de tester et de saisir des produits lors d’une inspection;
iii.
que des dispositions soient prises pour que le maire d’Ottawa cosigne
ces lettres;
d)
que la présidente du Conseil de santé écrive une lettre à la ministre
de la Santé et des Soins de longue durée pour lui recommander que l’accès à la thérapie de
remplacement de la nicotine (TRN), pour les fumeurs recourant aux services
communautaires d’abandon du tabac, soit élargi aux patients des cliniques
externes des hôpitaux, des services de santé des collèges et des universités et
des bureaux de santé publique.
2.
Que le Conseil de santé recommande au Comité des services communautaires et de protection
d’inviter le Conseil municipal à donner le feu vert à la modification de ses
règlements afin de créer des espaces sans fumée additionnels :
a)
le Règlement
sur les parcs et les installations (Règlement no 2004-276), de manière à interdire de fumer sur toutes
les propriétés municipales comme les parcs, les plages, les terrains de sport
et les aires extérieures à proximité des installations de la Ville, comme on
l’explique dans le Document 5;
b)
le Règlement sur
le marché Parkdale (Règlement no 2008-448) et le
Règlement de programme du Marché By (Règlement no
2008-449) pour exiger du titulaire d’un permis d’étal d’interdire de fumer
à son étal, comme on l’explique dans le Document 6;
c)
concernant les terrasses :
i.
le Règlement sur
des lieux publics sans fumée (Règlement no 2001-148), de manière à interdire de fumer sur les
terrasses extérieures situées sur une propriété privée, comme on l’explique
dans le Document 7;
ii.
le Règlement en
matière d’empiètement sur les voies publiques (Règlement no 2003-446) pour
exiger du titulaire d’un permis d’empiètement d’interdire de fumer sur ses
terrasses, comme décrit dans le
Document 8.
3.
Que le rapport d’accompagnement à l’intention du Comité des services communautaires et de protection
présente la recommandation 2 dans sa forme approuvée et que les sections
du présent rapport relatives à la recommandation 2, ainsi que la
recommandation 1 approuvée par le Conseil de santé et toutes les autres
modifications et sections relatives à la recommandation 1, soient
communiquées au Comité des services communautaires et de protection et au
Conseil de la Ville d’Ottawa dans une annexe jointe au rapport d’accompagnement
à titre informatif.
Executive
Summary
This report outlines a proposal for a Renewed
Strategy for a Smoke-Free Ottawa, designed to protect children and non-smokers
from second-hand smoke (SHS) and to reduce tobacco use.
The proposed strategy includes a significant
increase in programming for people who want to quit; new smoke-free regulations
to protect people from SHS and a public awareness, community engagement and
advocacy strategy designed to make Ottawa a healthier city for all.
OPH is recommending to the Ottawa Board of Health
(BOH), the Community and Protective Services Committee (CPSC) and City Council
that existing smoke-free regulations be amended, beginning this year, to
prohibit smoking on:
·
All municipal properties, including parks,
playgrounds, beaches, sports fields, fruit and vegetable markets and outdoor
areas around City facilities; and
·
Outdoor restaurant and bar patios and
terraces.
These initiatives have been developed after
extensive public consultation and research and do not require additional
funding to enforce or to deliver enhanced services.
OPH's consultations and public opinion research
indicate that
SHS is a known
health hazard and studies have found that it can be as toxic outdoors as
indoors (1-12). Sadly, every year 1,000 smokers and non-smokers in Ottawa die
prematurely of tobacco related illness (13). Smoking and SHS has a financial
cost as well, including $2 billion in direct health care costs to the Ontario economy
(14). For Ottawa residents, hospitalization costs alone due to
smoking-related illnesses are almost $40 million per year (13).
The purpose of the proposed regulatory amendments is
to reduce public exposure to SHS and the resulting risk of tobacco related
chronic illness. The proposed amendments are part of an overall OPH strategy to
protect children and non-smokers from SHS exposure, reduce smoking rates, increase
tobacco cessation attempts, reduce tobacco use initiation, and improve health
outcomes such as reducing heart attacks, respiratory illness and cancer.
The regulations would complement community
engagement activities that will advance smoke-free policies in settings such as
hospitals and post-secondary campuses, doorways, hotels, motels and bed and
breakfast establishments, spectator events, multiple unit dwellings, and outdoor
worksites such as construction sites.
A phased-in approach for enforcement of the
regulatory amendments is recommended. Beginning with awareness raising and warnings,
fines would not be levied until three months after the amendments take effect.
It is anticipated that there would be a high degree of voluntary compliance
and, as a result enforcement is recommended to be predominantly complaint-driven
and would not require additional by-law staff or other resources. Enforcement would
be accompanied by a parallel strategy that includes a public awareness campaign
to inform the public of the regulatory changes and to increase awareness of the
health risks of tobacco smoke and the dangers of water-pipe use.
Sommaire
Le présent rapport consiste
en une proposition visant une stratégie renouvelée pour un Ottawa sans fumée,
laquelle a été conçue pour protéger les enfants et les non-fumeurs de la fumée
secondaire et réduire l’usage du tabac.
La stratégie proposée
comprend une importante augmentation des programmes d’abandon du tabac, de
nouveaux règlements sans fumée visant à protéger la population de la fumée
secondaire, ainsi que des initiatives de sensibilisation, de promotion et
d’engagement de la population pour faire d’Ottawa une ville plus saine pour
tous.
Santé publique Ottawa (SPO)
recommande au Conseil de santé d’Ottawa, au Comité des services communautaires
et de protection et au Conseil municipal de modifier les règlements sans fumée
existants dès cette année afin d’interdire de fumer sur :
·
l’ensemble des
propriétés municipales, y compris les parcs, les terrains de jeux, les plages,
les terrains de sport, les marchés de fruits et légumes et les aires
extérieures des installations de la Ville;
·
les terrasses et
patios extérieurs des restaurants et des bars.
Ces initiatives ont été
élaborées à la suite de consultations et recherches poussées et ne nécessitent
aucun financement supplémentaire, ni pour leur mise en œuvre ni pour l’offre de
services améliorés.
Selon les consultations par
SPO et les sondages de l’opinion effectués, les résidents d’Ottawa sont
largement en faveur de l’ajout d’espaces sans fumée. Si le Conseil adopte ces
recommandations, Ottawa se joindra à un nombre croissant de municipalités qui
ont déjà établi de tels espaces.
Il est reconnu que la fumée secondaire est un facteur
de risque pour la santé, et des études ont prouvé qu’elle peut être aussi
toxique à l’extérieur qu’à l’intérieur (1-12). Malheureusement, chaque année,
1 000 personnes, fumeuses et non fumeuses, meurent prématurément à
Ottawa des suites d’une maladie liée à l’usage du tabac (13). Par ailleurs, le
tabagisme et la fumée secondaire sont lourds de conséquences financières; ils
entraînent par exemple des coûts directs en soins de santé de l’ordre de deux
milliards de dollars pour l’Ontario (14). Pour les résidents d’Ottawa, les
frais d’hospitalisation attribuables aux maladies liées au tabagisme totalisent à eux seuls
près de 40 millions de dollars par année (13).
Les modifications proposées
ont pour but de réduire l’exposition des résidents à la fumée secondaire dans
les lieux publics et l’incidence des maladies chroniques qui découlent du
tabagisme. Ces propositions de modifications s’inscrivent dans le cadre d’une
stratégie générale de SPO qui vise à protéger les enfants et les non‑fumeurs de la fumée secondaire, à réduire les
taux de tabagisme, à augmenter le nombre de tentatives d’abandon du tabagisme,
à freiner l’initiation au tabagisme, ainsi qu’à améliorer le bilan de santé,
par exemple en réduisant la prévalence des crises cardiaques, du cancer et des
maladies respiratoires.
Cette réglementation
viendrait compléter les activités d’engagement communautaire visant à appuyer
les politiques antitabac en milieu hospitalier, sur les campus postsecondaires,
dans les entrées d’édifice, les hôtels, les motels et les auberges, sur les
lieux de travail, dans les immeubles à logements et dans les espaces extérieurs
tels que les chantiers de construction.
Il est recommandé de
mettre en application les modifications au règlement de façon progressive. Au
début, il s’agira de sensibiliser le public; seuls des avertissements seraient
signifiés, et ce n’est que trois mois suivant l’entrée en vigueur des
modifications que des amendes seraient infligées. On s’attend à ce qu’il ait un
fort taux d’observation volontaire et à ce que par conséquent, l’application
recommandée serait principalement basée sur les plaintes et ne nécessiterait ni
main-d’œuvre ni ressources supplémentaires. De plus, elle serait accompagnée d’une
stratégie parallèle qui prévoit une campagne de sensibilisation publique sur
les changements apportés aux règlements et sur les risques pour la santé
associés à l’usage du tabac et de pipes à eau.
Background
On September 14,
2011, City Council requested the BOH review and report on the public health
value of smoke-free parks, beaches and patios before 8:00 pm, and the
designation of smoking areas in parks with playgrounds and on beaches (Document
1). In addition, the BOH was asked to
provide recommendations to update the City of Ottawa’s Smoke-Free By-laws, in
consultation with business owners, including the regulation of water-pipe
establishments.
On September 19, 2011, the BOH directed staff to conduct a
comprehensive study and develop recommendations,
in collaboration with the City of Ottawa’s By-law and Regulatory Services and
Legal Services, to update the City of Ottawa’s Smoke-Free By-laws (Document
2). The BOH requested that staff investigate
expanding smoke-free regulations to include all public beaches and parks, all
municipal property and all outdoor patios and terraces as well as any other
related recommendations or options that would protect the public from the harms
of SHS, incorporating, but not limited to, all of City Council’s requests.
Further, on October 17, 2011, a report
entitled, Consultation Plan for the Update of
the City of Ottawa’s Smoke-Free By-laws (ACS2011-OPH-HPDP-0003), was
approved by the BOH. The report outlined Ottawa Public Health’s (OPH) consultation plan that allowed Ottawa residents,
businesses and other interested parties the opportunity to provide meaningful
input on the update of the smoke-free regulations.
Completion of BOH and Council Direction
In fulfillment of the
Board’s direction, OPH conducted thorough research and robust consultations to
assess the public health value of expanding the City’s smoke-free regulations.
In the months leading up to this report OPH:
·
Conducted focused consultations with
businesses, Business Improvement Areas, festivals and event organizers,
hospitals, post-secondary institutions, stewards of federal lands in the Ottawa
area, restaurants and bars owners, community groups and City Advisory
Committees;
·
Conducted benchmarking with other
municipalities that have enacted similar by-laws to ascertain best practices
and possible economic impact and implementation challenges;
·
Conducted literature reviews to
evaluate current evidence, emerging issues, by-law effectiveness and best
practices on reducing tobacco use and exposure to SHS;
·
Identified 15 community settings for
action;
·
Determined the financial implications
of expanding smoke-free regulations and developed strategies to address the
costs associated with public education campaigns, by-law implementation and enforcement,
as well as tobacco litter;
·
Continued an environmental scan of
provincial, national and international jurisdictions where smoke-free by-laws
have been enacted; and
·
Identified possible legal and
operational implications of expanding smoke-free regulations and developed a
strategy to mitigate these implications.
This work was made possible through the establishment of a working group with representation from several City branches and departments including By-law and Regulatory Services; Public Works; Parks, Recreation and Cultural Services; and Legal Services.
Background information summarizing OPH’s research and
consultation findings is included in Document 3. Current smoke-free legislation in Ottawa and OPH’s current
tobacco prevention and control programming are summarized in Document 4.
CONTEXTE
Le 14 septembre 2011, le Conseil municipal a demandé au Conseil de santé
de se pencher sur les bienfaits pour la santé publique qu’auraient une interdiction
de fumer dans les parcs, sur les plages et sur les terrasses avant 20 h et
la désignation d’espaces fumeurs dans les parcs où il y a des terrains de jeu
et sur les plages, et de remettre un rapport à cet effet (document 1). De
plus, le Conseil a demandé au Conseil de santé de formuler des recommandations
pour mettre à jour les règlements sans fumée de la Ville d’Ottawa, en
consultation avec les propriétaires d’entreprise, y compris la réglementation
relative aux établissements où l’on fume à la pipe à eau.
Le 19 septembre
2011, le Conseil de santé a demandé au personnel de mener une étude exhaustive
et de formuler des recommandations, de concert avec les Services des règlements
municipaux et les Services juridiques, pour actualiser les règlements sans
fumée de la Ville d’Ottawa. Le Conseil a demandé d’étudier la possibilité
d’étendre le champ d’application de la réglementation sans fumée pour y inclure
la totalité des plages et parcs publics, tous les biens municipaux et la
totalité des terrasses et patios extérieurs, et d’ajouter toute autre
recommandation ou solution qui protégerait le public contre la fumée
secondaire, y compris, mais sans s’y limiter, toutes les demandes du Conseil
municipal (document 2).
De plus,
le 17 octobre 2011, le Conseil de santé a approuvé le rapport intitulé Plan de consultation pour la mise à jour des
règlements sans fumée de la Ville d’Ottawa (ACS2011-OPH-HPDP-0003). Le
rapport esquisse le plan de consultation de Santé publique Ottawa qui permet
aux résidents, aux entreprises et aux autres parties intéressées d’Ottawa de
contribuer de façon significative à la révision des règlements municipaux sans
fumée.
Réalisation de la
demande du Conseil de santé et du Conseil municipal
Pour mener à terme la tâche que lui a confiée le Conseil, SPO a réalisé
de rigoureuses études et des consultations poussées pour évaluer les bienfaits
sur la santé publique d’étendre le champ d’application des règlements sans
fumée de la Ville. Dans les mois précédant ce rapport, SPO :
·
a réalisé des
consultations ciblées avec des entreprises, des zones d’amélioration
commerciale, des organisateurs de festivals et d’événements, des hôpitaux, des
établissements postsecondaires, des gestionnaires de terres fédérales de la
région d’Ottawa, des propriétaires de bars et de restaurants et des groupes
communautaires, ainsi qu’avec des comités consultatifs de la Ville;
·
a établi des
comparaisons avec d’autres municipalités qui ont adopté des règlements
municipaux semblables pour connaître les pratiques exemplaires, les possibles
retombées économiques et les défis relatifs à la mise en œuvre;
·
a réalisé des
analyses documentaires pour évaluer les éléments de preuve actuels, les
nouveaux enjeux, l’efficacité des règlements municipaux et les pratiques
exemplaires en matière de réduction de l’usage du tabac et de l’exposition à la
fumée secondaire;
·
a sélectionné
15 milieux communautaires qui seront visés par les mesures;
·
a estimé les
répercussions financières de l’élargissement du champ d’application des
règlements sans fumée et conçu des stratégies pour s’acquitter des frais
associés aux campagnes de sensibilisation du public, à l’entrée en vigueur et à
l’application des règlements municipaux et aux déchets de produits du tabac;
·
a réalisé une
analyse constante de l’environnement des collectivités provinciales, nationales
et internationales où des règlements sans fumée ont été adoptés;
·
a dégagé les
incidences juridiques et opérationnelles possibles en cas d’élargissement du
champ d’application des règlements sans fumée et élaboré une stratégie pour les
atténuer.
Ce travail a été
rendu possible grâce à la création d’un groupe de travail formé de
représentants de plusieurs directions et services de la Ville : les
Services des règlements municipaux, les Travaux publics, le Service des parcs,
des loisirs et de la culture, et les Services juridiques.
Les renseignements généraux qui résument les conclusions de la recherche
et des consultations réalisées par SPO se trouvent dans le document 3. Les
mesures actuelles de prévention et de lutte contre le tabagisme à
Ottawa sont résumées dans le document 4.
DISCUSSION
RECOMMENDATIONS FOR THE BOARD OF HEALTH –
Recommendation 1
RECOMMENDATIONS 1a and 1b
‘Let’s Clear the Air’: A Renewed Strategy for
a Smoke-Free Ottawa
OPH has worked for over 10 years collecting information on best practises for smoking cessation services as well as best available evidence for reducing Ottawa residents’ exposure to SHS. Let’s Clear the Air’: A Renewed Strategy for a Smoke-Free Ottawa is the culmination of the information obtained through this work and the work outlined above. The renewed strategy includes:
·
Expanded smoke-free regulations to all
municipal properties – parks, beaches, playgrounds, playing fields, sports
fields, and markets – and bar and restaurant patios;
·
Increased programming for people who
want to quit;
·
A public awareness and community
engagement strategy to increase awareness of the expanded smoke-free
regulations, the dangers of tobacco smoke and water-pipe use and to create more
voluntary smoke-free spaces;
·
Youth engagement initiatives that reduce
tobacco initiation in youth and young adults; and
·
Advocacy for change to provincial and
federal tobacco legislation to address current gaps.
This joint initiative between OPH and By-law and Regulatory Services in consultation with Legal Services; Public Works; and Parks, Recreation and Cultural Services, if approved, will advance several objectives:
·
Reducing tobacco use;
·
Protecting children and non-smoking
residents from exposure to SHS;
·
Supporting people who have quit or want
to quit smoking;
·
Creating cleaner spaces by reducing
tobacco litter;
·
Preventing and de-normalizing tobacco
use on municipal property where children play; and
·
Increasing the number of smoke-free children
by providing positive smoke-free role models.
This strategy
addresses all areas mentioned in Council’s Motion (Motion 19/6). The “Let’s
Clear the Air” strategy will build on OPH’s existing infrastructure and
expertise in tobacco control. Consequently, OPH and By-law and Regulatory
Services would be able to implement this strategy at no additional cost to the
City, as OPH will reallocate provincial tobacco funding. OPH currently receives
funding of approximately $1.8 million for a variety of tobacco prevention and
control services and programming, $265,000 is municipally funded, while the
remainder is funded by the province.
CESSATION- Helping
People Who Smoke to Quit
Helping people who smoke to quit by:
OPH will provide more opportunities to help residents overcome their tobacco addiction by creating more services and programs with community partners as well as increase awareness of, and access to, these services and programs. OPH’s goal is to increase the annual number of organised cessation program spots in Ottawa from 11,000 to 15,000, with particular attention to hard to reach groups. OPH aims to achieve this through:
PROTECTION- Updating and Enforcing Ottawa’s Smoke-Free Regulations
Updating and enforcing Ottawa’s smoke-free regulations by:
OPH; Legal Services;
By-law and Regulatory Services; Parks, Recreation and Cultural Services; and
Public Works critically reviewed all the areas mentioned in BOH and Council
motions.
Based
on a review of the City’s legal authority, as well as an assessment of
enforcement capacity, OPH; Legal Services; and By-law and Regulatory Services
staff, are recommending to the BOH, the CPSC
and City Council that existing smoke-free regulations be amended to prohibit
smoking in additional categories of public places. These amendments are
explained in greater detail under ‘Recommendation 2’ section of the report.
PREVENTION- Public awareness and
community engagement
Public awareness and community engagement by:
·
Ensuring public awareness on the
regulatory changes, the health risks of tobacco smoke, and the dangers of
water-pipe use;
Experience from
other jurisdictions indicates that successful implementation of smoke-free regulations
requires a multi-faceted public awareness campaign. OPH and its partners are
currently working with Corporate Communications and other departments to
develop a public awareness and engagement strategy in support of the
recommendations outlined in this report. This strategy will support the City’s
enforcement plan by building public awareness of the amendments to the
smoke-free regulations, promoting smoking cessation services and consolidating
public support for compliance. This public awareness and engagement strategy
will build on an existing consensus, solid public approval, good science and
progressive vision of a smoke-free Ottawa that will concentrate on building safe,
clean, healthy living environments for residents and visitors.
The goals of this public
awareness plan are to:
1.
Ensure public awareness of the amended smoke-free
regulations.
2.
Support smoking cessation and the reduction of exposure to SHS
in the City of Ottawa.
3.
Continue the ongoing efforts of OPH and its partners in the
creation of more smoke-free spaces through voluntary policies.
4.
Reduce tobacco initiation through youth engagement and
tobacco de-normalization activities.
Should Council approve the By-law amendments outlined in Recommendation
2, the first portion of the awareness strategy will be designed to directly
support a public understanding of the new regulations. This will include a
multi-pronged strategy aimed at the public, including restaurants bars, and patio
patrons, municipal property users, City staff and all other affected parties.
The campaign will focus on ensuring clarity and awareness around the changes to
the regulations and will be promoted through a variety of media channels
including earned media, paid advertising, signage, the web, social media and
information campaigns aimed to support employees of affected restaurants and
bars as well as all City employees including Parks, Recreation and Cultural
Services staff and other staff who work in or around the affected areas. OPH’s telenursing
Information Line will be available for minimal contact health interventions and
to answer questions. This awareness campaign will be accompanied by an internal
awareness campaign for City staff. 3-1-1 will also be involved in supporting
these efforts.
In terms of cessation, the public awareness strategy will focus on promoting
available supports for smokers who want to quit. This portion of the strategy
will focus on how smokers can get help and will work to target harder to reach sub-populations
that smoke, including:
· Trade
workers and outdoor workers, including bar and restaurant employees;
· Young
adults, particularly those engaged in so-called “social smoking”;
· Gay,
lesbian, bisexual transgender, and queer
individuals,
· Low-income
individuals and families;
· Pregnant
women;
· Those
living in multi-unit dwellings; and
· Highly
addicted smokers who represent approximately 7% to 8% of the Ottawa population.
Finally, the
strategy will aim to increase smoke-free spaces in other areas such as outdoor
workplaces, including construction sites, hospitals, post-secondary
institutions, public and workplace doorways, hotels, motels and bed and
breakfasts, community housing agencies,
and markets, festivals and special events. During the consultations in support of this report, OPH became aware
of a growing number of institutions that are working towards becoming smoke-free.
This strategy will focus on ensuring the discussion on creating more smoke-free
spaces, especially voluntary ones, continues and that appropriate advocacy
at other levels of government is undertaken in support of a more smoke-free
Ottawa. As part of this continued effort, OPH has created an annual Smoke-Free
Champion Award program to recognize schools, community organizations, workplaces
and individuals that do exemplary work in tobacco prevention and control.
RECOMMENDATION 1c
PREVENTION- ADVOCACY
To strengthen
current tobacco legislation by:
Action on Water-Pipe Establishments
Although owners/managers of hookah
establishments often claim that they offer an herbal product that does not
contain tobacco, experience has shown that many of these establishments are in
fact contravening the SFOA because the so-called herbal product actually
contains tobacco. Currently Tobacco Enforcement Officers conduct joint
inspections with the Ministry of Finance Inspectors who have the authority to
search and seize the water-pipe products. This approach was described in
greater detail in a Report submitted by the Medical Officer of Health entitled
“Enforcement Strategies with Ottawa’s Water-Pipe Smoking Establishments” that
was received by the BOH for information on June 20, 2011. In 2011, there were 20 known water-pipe
establishments in Ottawa. Tobacco Enforcement Officers conducted 27 joint inspections with Ministry of
Finance Inspectors, on 3 separate blitzes (May, July, and October). In total,
19 establishments were issued 35
Provincial Offence Notices, including selling tobacco without a required
license and supplying tobacco to persons who appears under 25. Over 30 kg
of contraband tobacco water-pipe product was seized resulting in approximately $75,000 in fines. Also, 75 fire code violations were reported
during the inspections.
Since conducting these joint inspections, one
establishment has cancelled their “hookah night”, another stopped selling water-pipe
products (shisha), and 2 establishments have closed
down entirely.
In 2012, Public Health Inspectors will
conduct spot air quality tests to determine if the air quality in these establishments
poses a health risk. OPH will also be launching an awareness campaign to
educate the public, in particular young adults on post-secondary campuses,
about the dangers of water-pipe use.
Water-pipe tobacco smoking is linked to lung cancer and other
respiratory and heart diseases and infectious diseases such as hepatitis,
tuberculosis and influenza. Water-pipe
tobacco smokers are also exposed to cancer causing chemicals and hazardous
gases such as carbon monoxide.
OPH and By-law and Regulatory Services have
developed two recommendations to address deficiencies that currently exist in
respect of the regulation of water-pipes under the SFOA. These include
recommending that the BOH advocate that the SFOA and regulations be amended to
prohibit the smoking of other weeds or substances such that the smoking of water-pipe products would be
included and that the SFOA and regulations could be amended to provide Tobacco
Enforcement Officers with the authority to search, seize and test product when
conducting inspections.
The SFOA currently prohibits the smoking of
“lighted tobacco” in enclosed workplaces and public places. A broader smoking
prohibition would protect Ontario residents from exposure to SHS of any kind in
enclosed workplaces and public places and specifically prevent employees and
patrons from being exposed to SHS from water-pipes. It would also improve enforcement efforts as
patrons of hookah establishments often claim they are smoking an herbal product
that does not contain tobacco. Tobacco Enforcement Officers currently cannot
take enforcement action under the SFOA unless a tobacco product is being
smoked. Current joint inspections are conducted with Ministry of Finance
Inspectors, which requires the City to rely on the Ministry’s availability for
conducting inspections. It would, therefore, be directly beneficial from an
enforcement perspective if Tobacco Enforcement Officers were granted the
authority to search, seize, and test products when conducting inspections.
OPH and By-law and Regulatory Services also recommend
that letters be written recommending that the Federal Minister of Health
consider clarifying and/or amending the health warning and packaging
requirements under the Tobacco Act and
regulation to explicitly include tobacco water-pipe product. Although tobacco
shisha falls under the Act’s broad
definition of a tobacco product, it is not mentioned explicitly in either the Act or the regulations. The absence of a
definition of pipe tobacco in with the Act or the regulations has created
confusion and gaps in the legislation as it applies to tobacco shisha. Health
Canada should enforce this law; clearing communicating that water-pipe tobacco
is recognized as pipe tobacco. In addition, enforcement could focus on the absence
of proper health warnings and required consumer information on the packaging of
water-pipe products. Clarification from Health Canada on these points will also
improve enforcement efforts as the SFOA defers to the federal Tobacco Act and its regulations for health warnings and package labelling
requirements.
OPH will continue
to monitor and engage in discussions with other municipalities, such as Toronto
and Vancouver that are also actively working to strengthen smoke-free
regulation in water-pipe establishments. City of Vancouver’s Health
By-law includes the definition of “smoke” or “smoking” as to inhale, exhale, burn or carry a lighted cigarette, cigar, pipe, hookah pipe
or other lighted smoking equipment that burns tobacco or other weed or
substance.
OPH will also explore the potential for
establishing enhanced licensing requirements for water-pipe establishments in
order to meet the various health, fire and building codes. Imposing stricter licensing regulations is an
approach presently being considered by the City of Toronto; such an approach
would help reduce non-compliance with the City’s smoke-free regulations,
enforce ventilation requirements to meet air quality standards and meet
specific cleaning and disinfection requirements for safe sanitation. Violations of any of the licensing
requirements could result in a licensing penalty or loss of license.
RECOMMENDATION 1d
Enhanced Cessation Services
In 2012, subsidized or free NRT and pharmacotherapy are expected to be more readily available in the community. OPH will seek to work with hospitals and post-secondary educational institutions to promote the availability of NRT for outpatient of health services, as well as with employee health and safety groups to increase access to NRT.
In addition, it is recommended that the BOH advocate to the Provincial government to further expand access to NRT for tobacco users of community cessation providers including hospital out-patient clinics, university and college health services and local public health units, especially in prenatal programs.
ADDITIONAL ADVOCACY ACTION
OPH has identified
additional areas for advocacy with Federal and Provincial Governments to
strengthen tobacco legislation. Areas for continued action include:
Expanded Municipal Authority
In order to enable municipalities to address
the unique needs of their residents, OPH staff will advocate to the provincial
government to provide municipalities’ broader authority to enact smoke-free
regulations. Specifically, that the
Government of Ontario:
·
Amend the SFOA and/or the Municipal Act, 2001 to provide
municipalities with the authority to regulate the smoking, burning, heating and
lighting of all combustible products; and
to enact by-laws regulating smoking on City sidewalks, and inside hotels and
motels; and
·
Update the SFOA to provide universal
protection for Ontario residents in areas such as doorways to public buildings,
water-pipe establishments, multiple unit dwellings, inside hotels and motels,
hospital campuses and post-secondary campuses.
Advocating for Action
on Contraband
In Ottawa in 2011, 44%
of smokers in grades 7-12 reported smoking contraband cigarettes. Contraband
tobacco refers to tobacco products that are sold without payment of all
applicable taxes. The low cost of
contraband tobacco makes it more affordable for youth to purchase, resulting in
increased youth initiation rates and smoking rates. As well, as it is an
unregulated product, contraband tobacco poses an unknown health risk. Therefore, it is recommended that OPH staff
support the BOH to seek the Government of Canada to create and enforce measures
to control contraband cigarettes from being distributed in Canada.
RECOMMENDATIONS TO
COMMUNITY AND PROTECTIVE SERVICES COMMITTEE AND CITY COUNCIL
RECOMMENDATION 2
Updating and Enforcing
Ottawa’s Smoke-Free Regulations
Section
115 of the Municipal Act, 2001,
provides that a municipality may prohibit or regulate smoking of tobacco in
public places or workplaces. The SFOA
also regulates the use of tobacco on certain public places however; it provides
that a municipality may regulate smoking provided that its regulation is more
restrictive than that which is covered by the Act.
Based
on a review of the City’s legal authority and in consideration of enforcement
capacity, OPH and By-law and Regulatory Services staff recommend to the BOH, the
CPSC and City Council that existing smoke-free regulations be amended to
prohibit smoking as outlined below.
Smoke-Free
Municipal Properties (Parks and Facilities By-law)
The
proposed amendments to the Parks and Facilities By-law (By-law No. 2004-276), as detailed in Document 5, serve to
prohibit smoking on all municipal properties, including parks, playgrounds,
beaches, sports fields, and outdoor areas around City facilities, such as the
City’s administrative buildings (e.g. 100 Constellation, 110 Laurier,
etc.). Excluded from the smoking
prohibition however are:
·
property leased to a third party, where
the City does not have direct control over the outdoor spaces;
·
property managed by a local Board as
defined in the Municipal Act, 2001 as
these groups operate under their own governance structure;
·
Long term care facilities, as these are
regulated under the SFOA.
Under the Parks and Facilities By-law,
notification of the smoking prohibition would not be required, although signage
will be posted in areas in which voluntary compliance with the smoking
prohibition is low as evidenced by public complaint and data provided by staff
working in parks and on other municipal property.
Designated smoking areas are not being
recommended due to enforcement complexities, the health hazards associated with
SHS and the risk of negative role modelling for children, especially in areas
where they play.
Smoke-Free
Markets (Markets By-laws)
The proposed amendments to the Parkdale Market By-law (By-law No. 2008-448) and the ByWard Market Program By-law (By-law
No. 2008-449), as detailed in Document 6, require that the holder of a stand
permit ensure that smoking is not permitted in the stand, either by the permit
holder or by the public. As well, there
is a requirement to post signage to that effect but, the City will provide the
signage for that purpose. In the event
of a contravention of the smoking prohibition, the stand permit and license may
be subject to suspension or revocation.
Given that the SFOA does not prohibit smoking in the right-of-way, where the stands at the ByWard Market are located,
control of smoking in both Markets will be addressed as a requirement of
maintaining a market stand. However, as
the Parkdale Market is located entirely on municipal property, it is important
to note that charges could be laid against persons smoking in those market
stands.
Smoke-Free
Patios (Public Places By-law and Encroachment By-law)
The proposed amendments to the Public Places By-law (By-law No. 2001-148), as detailed in Document 7, serve to prohibit
smoking on an outdoor patio or terrace of a restaurant or bar located on
private property. As well, there is a
requirement to post signage to that effect but, the City will provide the
signage for that purpose. In the event
of a contravention of the smoking prohibition, a charge under the Public Places By-law may be laid.
The proposed amendments to the Encroachment By-law (By-law No.
2003-446), as detailed in Document 8, require that the holder of an
encroachment permit for a patio located in the right-of-way (streets,
sidewalks) for which an encroachment permit is required, ensure that smoking is
not permitted on the patio. The SFOA
does not prohibit smoking in the right-of-way and therefore, to create a level
playing field for all patios and terraces, control of smoking on those located
in the right-of-way will be addressed through the Encroachment By-law as a
requirement of maintaining a patio encroachment permit. In
the event of a contravention of the smoking prohibition, the encroachment
permit may be subject to revocation.
Curfews on patios are not being recommended
due to enforcement complexities and the health hazards associated with SHS for
both patrons and hospitality workers.
There is also strong public support to expand the regulations to smoke-free
outdoor restaurant and bar patios at all times.
Public Health Value
The public health value of the
aforementioned regulatory amendments includes:
·
Protecting
people, including vulnerable populations such as children, from SHS exposure;
·
Reducing
tobacco use;
·
Reducing
youth initiation to tobacco;
·
Reducing
social smoking among young adults;
·
Increasing
quit attempts and supporting people to remain smoke-free;
·
Improving
health outcomes such as reducing heart attacks, respiratory illness and cancer
(15-20).
The aforementioned amendments would provide
Ottawa residents with new smoke-free spaces at 4 beaches, over 1,000 City
parks, more than 200 patios and terraces and approximately 300 city facilities,
which include arenas, and City Hall. In
addition, the vendor stands at the ByWard and Parkdale Markets as well as
events on municipal properties would be smoke-free.
The City of Ottawa
has approximately 480 patios and terraces, 225 of these are currently
smoke-free in accordance with the SFOA, which regulates smoking on covered
patios, and an additional 25 patios are voluntarily smoke-free. Designating all
patios in Ottawa as smoke-free would create a level-playing field for all
restaurants and bar owners.
Enforcement Plan
for Regulatory Amendments
Both OPH and By-law and Regulatory Services anticipate high voluntary
compliance rates. This is based on strong support for expanding the smoke-free
regulations, and reports from New York City and Vancouver that have enacted
outdoor smoking bans. Under this proposal, enforcement would be predominantly complaint
driven, although focused enforcement efforts would be conducted based on data
related to public complaints and reports from staff working in parks and on
other municipal properties.
The plan for enforcement of the proposed
regulatory amendments consists of three phases:
OPH would have a team of students during the summer which would
work to raise awareness among patrons of parks, beaches, and patios as well as sports
groups, residents, restaurant patrons, and business owners, on the amendments
to the smoke-free regulations. In addition, enforcement will be
augmented through staff of Parks, Recreation and Cultural Services. Staff would be trained and equipped to raise awareness
of expanded regulations to patrons of parks and beaches. Further, a requirement for smoke-free status
will be part of the permitting process administered by that Department.
As well, the smoke-free requirement would be included in the City’s annual renewal of permits for patios located in the right-of-way and for Market stands. If all of the proposed By-law amendments are approved, all Ottawa patios and terraces and Markets will be smoke-free for the 2012 patio season. The City will continue to enforce smoke-free legislation currently in place and respond to public complaints.
Tobacco Litter Plan
Some
Ottawa residents and business owners raised concerns about the possibility of
increased tobacco litter on sidewalks and streets after the proposed amendments
come into effect. Although research and case studies with other cities, notably
New York City, indicate that increases in tobacco litter was not a significant
issue after expansion of smoke-free regulations, OPH proposes to implement a
tobacco litter plan in partnership with other City departments, including Public
Works, and businesses and community groups.
This plan includes:
·
Tobacco Anti-Litter
Campaigns – it is anticipated that tobacco
litter clean-up will be a focus of the upcoming Clean up the Capital program and the Litter Bug campaign.
· The relocation of existing municipal butt receptacles to areas convenient for smokers.
·
Increased surveillance to identify
potential “hot spots” and to rapidly respond to increase litter clean-up needs.
·
Provision of “Do not litter’ signage to
businesses and other interested community members.
DISCUSSION
RECOMMANDATIONS
POUR LE CONSEIL DE SANTÉ – Recommandation 1
RECOMMANDATIONS 1a
et 1b
Purifions
l’air : Une stratégie renouvelée
pour un Ottawa sans fumée
Depuis plus
de 10 ans, SPO recueille des données sur les pratiques exemplaires en matière
de services de renoncement au tabac et les meilleurs éléments de preuve
disponibles pour réduire l’exposition des résidents d’Ottawa à la fumée
secondaire. Cette collecte d’information et le travail et celui décrit plus
haut ont abouti à la stratégie renouvelée pour un Ottawa sans fumée. La
stratégie renouvelée
comprend :
·
l’élargissement
du champ d’application des règlements sans fumée à toutes les propriétés
municipales, soit les parcs, les plages, les terrains de jeux, les terrains de
sport et les marchés, ainsi qu’aux terrasses des bars et des restaurants;
·
un nombre accru
de programmes d’abandon du tabac;
·
une stratégie de
sensibilisation du public et d’engagement communautaire pour faire connaître le
champ d’application élargi des règlements sans fumée, pour sensibiliser sur les
dangers associés à la fumée secondaire et à l’utilisation du narguilé et pour
créer plus d’espaces volontairement déclarés sans fumée;
·
des initiatives
d’engagement des jeunes qui réduisent l’initiation des jeunes et des jeunes
adultes au tabac;
·
la
représentation pour faire changer la législation provinciale et fédérale sur le
tabac afin de combler les lacunes actuelles.
Si elle est approuvée, cette initiative conjointe, de
SPO et des Services des règlements municipaux, de concert avec les Services
juridiques, les Travaux publics et le Service des parcs, des loisirs et de la
culture favorisera l’atteinte de plusieurs objectifs :
·
Réduire le
tabagisme;
·
Protéger les
enfants et les non-fumeurs de l’exposition à la fumée secondaire;
·
Soutenir les
ex-fumeurs et les fumeurs qui souhaitent abandonner le tabagisme;
·
Améliorer la propreté
en réduisant les déchets causés par le tabagisme;
·
Prévenir le tabagisme sur les propriétés de la Ville où les enfants
jouent et l’y dénormaliser;
·
Accroître le
nombre d’enfants à l’abri de la fumée en leur donnant des modèles positifs
non-fumeurs.
Cette stratégie aborde tous les domaines cités dans la
motion du Conseil (Motion 19/6). La stratégie « Purifions
l’air » s’appuiera sur l’infrastructure et l’expertise existantes de SPO
en matière de lutte contre le tabagisme. Par conséquent, SPO et les Services
des règlements municipaux seraient en mesure de déployer cette stratégie sans
coûts supplémentaires pour la Ville puisque SPO réallouera le financement
provincial pour la lutte contre le tabagisme. Actuellement, SPO reçoit un
financement d’environ 1,8 million de dollars pour un ensemble de services
et de programmes visant la prévention du tabagisme et la lutte contre celui-ci.
De ce montant, 265 000 $ proviennent des fonds municipaux; le reste
est financé par la province.
ABANDON – Aider les fumeurs à abandonner le tabagisme
Aider les fumeurs à abandonner le tabagisme par
les mesures suivantes :
SPO proposera plus de solutions pour aider les résidents à vaincre leur dépendance au tabac en créant plus de services et de programmes avec les partenaires communautaires, ainsi qu’en faisant connaître ces services et programmes et en améliorant leur accessibilité. SPO entend faire passer de 11 000 à 15 000 le nombre annuel de places dans les programmes d’abandon du tabac organisés à Ottawa, et ce, en accordant une attention particulière aux populations difficiles à joindre. SPO compte y parvenir par :
PROTECTION – Réviser et appliquer les
règlements sans fumée d’Ottawa
Réviser et appliquer
les règlements sans fumée d’Ottawa par les mesures suivantes :
SPO, les Services juridiques, les Services des règlements municipaux, le
Service des parcs, des loisirs et de la culture et les Travaux publics ont jeté
un regard critique sur tous les domaines cités dans les motions du Conseil de
santé et du Conseil municipal.
Selon l’examen des pouvoirs de la Ville et une
évaluation de ses capacités d’application, le personnel de SPO, des Services
juridiques et des Services des règlements municipaux recommande au Conseil de
santé, au Comité des services communautaires et de protection et au Conseil
municipal que les règlements sans fumée existants soient modifiés afin
d’étendre l’interdiction du tabagisme à d’autres catégories d’espaces publics.
Ces modifications sont expliquées plus en détail sous la rubrique
« Recommandation 2 » du présent rapport.
PRÉVENTION – Sensibiliser le public et
promouvoir l’engagement communautaire
Sensibliser le public et promouvoir l’engagement communautaire par les mesures
suivantes :
·
Sensibiliser la
population aux changements apportés aux règlements et aux risques pour la santé
associés à la fumée secondaire et à l’usage de narguilés;
Il ressort de l’expérience d’autres administrations
publiques que pour réussir, la mise en application de règlements sans fumée exige
une campagne de sensibilisation du public qui se décline sous plusieurs
aspects. SPO et ses partenaires travaillent en ce moment avec les
Communications générales et d’autres services pour concevoir une stratégie de
sensibilisation et d’engagement du public en faveur des recommandations
décrites dans le présent rapport. Cette stratégie appuiera le plan
d’application de la Ville en sensibilisant la population aux modifications de
la réglementation sans fumée, en faisant la promotion des services de renoncement
au tabac et en renforçant l’appui public en faveur du respect de la
réglementation. De plus, elle s’appuiera sur un consensus existant, une forte
approbation du grand public, de solides données scientifiques et une vision
progressive d’une ville d’Ottawa sans fumée qui sera axée sur la création de
milieux de vie sécuritaires, propres et sains pour les résidents et les
visiteurs.
Ce plan de sensibilisation du public vise quatre objectifs :
1. sensibiliser le public aux modifications à la réglementation sans
fumée;
2. soutenir l’abandon du tabac et la réduction de l’exposition à la fumée
secondaire à Ottawa;
3. poursuivre les efforts constants de SPO et de ses partenaires pour la
création d’espaces sans fumée additionnels par l’adoption volontaire de
politiques;
4. réduire l’initiation au tabac par l’engagement des jeunes et des
activités de dénormalisation du tabagisme.
Si le Conseil approuve les modifications aux
règlements municipaux décrites dans la recommandation 2, la première
partie de la stratégie de sensibilisation sera conçue pour directement
favoriser la compréhension du public de la nouvelle réglementation. Cela
comprendra une stratégie à plusieurs volets visant le public, les restaurants
et les bars concernés, les clients des terrasses, les usagers des installations
sur les propriétés municipales, le personnel municipal et toutes les autres
parties concernées. La campagne mettra l’accès sur l’explication claire des
changements aux règlements et la sensibilisation à ceux-ci et sera diffusée par
de multiples voies médiatiques comme la publicité gratuite et payante,
l’affichage, le Web, les médias sociaux et les campagnes d’information visant à
aider les employés des restaurants et des bars concernés ainsi que tous les
employés de la Ville, notamment ceux du Service des parcs, des loisirs et de la
culture et d’autres employés qui travaillent dans les secteurs visés ou près de
ceux-ci. Il sera possible de téléphoner à la ligne d’information de SPO pour
obtenir des interventions minimales en matière de santé et des réponses par des
infirmières. La campagne de sensibilisation comportera un volet interne visant
à informer le personnel. Le service 3-1-1 contribuera au plan d’action
antitabac.
En ce qui concerne l’abandon, la stratégie de
sensibilisation du public sera axée sur la promotion des outils disponibles
pour les fumeurs qui veulent renoncer au tabagisme. Ce volet de la stratégie
portera sur les moyens qu’ont les fumeurs d’obtenir de l’aide, et des efforts
supplémentaires seront déployés pour atteindre les sous-populations difficiles
à joindre, notamment :
·
les travailleurs
des métiers et ceux qui travaillent à l’extérieur, y compris les employés des
bars et des restaurants;
·
les jeunes
adultes, particulièrement ceux qui pratiquent le « tabagisme
social »;
·
les personnes
gaies, lesbiennes, bisexuelles, transgenres et queer;
·
les personnes et
les familles à faible revenu;
·
les femmes
enceintes;
·
les personnes
qui habitent des immeubles à logements multiples;
·
les fumeurs
fortement dépendants, qui représentent 7 à 8 % de la population d’Ottawa.
Enfin, la stratégie visera à augmenter le nombre
d’espaces sans fumée à d’autres endroits comme les lieux de travail extérieurs,
notamment les chantiers de construction, les hôpitaux, les établissements
postsecondaires, les entrées de lieux publics ou de travail, les hôtels, motels
et auberges, les logements des organismes communautaires ainsi que les marchés,
les festivals et les événements spéciaux. Lors des consultations en vue du
présent rapport, SPO a réalisé que de plus en plus d’établissements
travaillaient à devenir des endroits sans fumée. Cette stratégie visera à
s’assurer que la discussion se poursuit concernant la création de nouveaux
espaces sans fumée, particulièrement ceux établis de façon volontaire, et que
les pressions adéquates sont exercées auprès des autres ordres de gouvernement
afin d’appuyer une ville d’Ottawa avec encore plus d’espaces sans fumée. Dans
le cadre de ces efforts constants, SPO a créé le Prix annuel Champion de la
lutte sans fumée pour souligner le travail exceptionnel d’écoles, d’organismes
communautaires, d’employeurs et de personnes en matière de prévention du
tabagisme et de lutte contre le tabagisme.
RECOMMANDATION 1 c
PRÉVENTION ET REPRÉSENTATION
Renforcer la législation sur le tabac en adoptant les mesures suivantes.
Mesures visant les établissements de narguilés
Bien que les
propriétaires et exploitants d’établissements de narguilés affirment souvent
qu’ils offrent des produits à base d’herbes sans tabac, il s’est avéré que
beaucoup de ces établissements contreviennent à la Loi favorisant un Ontario sans fumée, car en fait, leurs produits
soit disant à base d’herbes contiennent du tabac. À l’heure actuelle, les
agents d’application des règlements sur le tabac procèdent à des inspections en
compagnie d’agents d’application de la législation sans fumée du ministère des
Finances, lesquels ont le pouvoir de rechercher et de saisir des produits du
tabac. Cette approche a été décrite en détail dans un rapport intitulé Stratégies d’application des règlements pour
les établissements de narguilés à Ottawa, présenté par le médecin chef en
santé publique et que le Conseil de santé a reçu à fins d’information le
20 juin 2011. En 2011, on comptait 20 établissements de narguilé
connus à Ottawa. Les agents d’application des règlements sur le tabac ont
effectué 27 inspections conjointes avec des agents du ministère des
Finances lors de trois opérations éclair (en mai, en juillet et en octobre). Au
total, 35 avis d’infraction à la loi provinciale ont été émis contre
19 établissements, notamment pour la vente de tabac sans permis et la
vente de tabac à des personnes ayant l’air d’avoir moins de 25 ans. Plus
de 30 kg de tabac pour narguilé de contrebande ont été saisis, ce qui
représente des amendes totalisant environ 75 000 $. De plus, 75 infractions au Code de prévention des incendies ont été
signalées au cours des inspections.
Ces inspections conjointes n’ont pas
été sans résultats : un établissement a annulé sa « soirée
houka », un autre a cessé de vendre des produits pour narguilé (de la chicha) et deux ont définitivement fermé leurs portes.
En 2012, des inspecteurs de la santé publique
réaliseront des tests ciblés pour déterminer si la qualité de l’air dans ces
établissements représente un risque pour la santé. Par ailleurs, SPO lancera une campagne de sensibilisation du
public sur les dangers associés à l’utilisation du narguilé, campagne qui
ciblera particulièrement les jeunes adultes qui fréquentent les campus
postsecondaires. Le fait de fumer le narguilé est un facteur de risque pour le
cancer du poumon et d’autres maladies respiratoires, ainsi que pour les
cardiopathies et les maladies infectieuses comme l’hépatite, la tuberculose et
la grippe. Les fumeurs de narguilé s’exposent également à des agents chimiques
cancérigènes et à des gaz toxiques comme le monoxide
de carbone.
SPO et les Services des
règlements municipaux ont produit deux recommandations visant à combler les
actuelles lacunes dans la réglementation sur les établissements de narguilés
afférente à la Loi favorisant un
Ontario sans fumée. Il s’agit notamment de
recommander que le Conseil de santé sollicite que la Loi et sa
réglementation soient modifiées de manière à inclure une interdiction de fumer
d’autres herbes et substances comme celles que contiennent les produits du
narguilé, et aussi de façon à conférer aux agents d’application des règlements sur le tabac
le pouvoir de
chercher, de tester et de saisir des produits lors d’une inspection.
Dans sa version actuelle, la Loi favorisant un Ontario sans fumée proscrit l’usage de
« tabac allumé » dans les espaces publics et lieux de travail fermés.
Cette interdiction pourrait être étendue de manière à protéger la population
ontarienne contre la fumée secondaire sous toutes ses formes dans les espaces
publics et lieux de travail fermés, et notamment à protéger les travailleurs et
les clients de la fumée secondaire provenant de narguilés. De plus, cela
faciliterait l’application, étant donné que les clients des établissements de
narguilés affirment souvent qu’ils fument des produits qui ne contiennent pas
de tabac. À l’heure actuelle, en effet, les agents d’application des règlements
sur le tabac ne peuvent prendre des mesures coercitives en
vertu de la Loi favorisant un Ontario
sans fumée que dans le cas où quelqu’un fume un produit du tabac. Les
inspections conjointes étant menées de concert avec des agents du ministère des
Finances, ces inspections de la Ville sont actuellement tributaires de la
disponibilité des agents de ce ministère. Du point de vue de l’application, il
y aurait donc des avantages directs à gagner en habilitant les agents
d’application des règlements sur le tabac à chercher, à tester et à saisir des produits
lors d’une inspection.
SPO et les Services des règlements municipaux recommandent également de
rédiger des lettres pour recommander à la ministre fédérale de la Santé
d’envisager de préciser ou de modifier les exigences de la Loi sur le tabac en ce qui a trait aux avertissements pour la santé et aux autres renseignements
figurant sur les emballages, de manière à inclure explicitement les produits de
tabac pour narguilé. Bien que la chicha soit comprise
dans la définition générale des produits du tabac au sens de la Loi, ni
la Loi ni ses règlements d’application n’en font explicitement mention.
L’absence d’une définition du tabac à pipe dans la Loi et sa
réglementation a engendré de la confusion et des lacunes dans l’application de
la loi en ce qui concerne la chicha à base de tabac.
Santé Canada devrait appliquer cette loi en affirmant sans équivoque que le
tabac pour narguilé est considéré comme du tabac à pipe. En outre,
l’application pourrait remédier à l’absence de mises en garde adéquates pour la
santé et d’autres avertissements aux consommateurs, qui devraient
obligatoirement figurer sur les emballages des produits pour narguilé. Des
précisions de Santé Canada à ce chapitre faciliteraient aussi l’application,
étant donné que la Loi favorisant un Ontario sans fumée se conforme à la
Loi sur le tabac et aux règlements de cette dernière en ce qui concerne
les exigences visant les avertissements pour la santé et les autres
renseignements figurant sur les emballages.
SPO continuera sa
supervision et entreprendra des discussions avec d’autres municipalités, comme
Toronto et Vancouver, qui elles aussi travaillent activement à renforcer leur
réglementation sans fumée visant les établissements de narguilé. À Vancouver, le règlement municipal sur la
santé, inclut une définition selon laquelle
« fumer » signifie inhaler, exhaler, brûler ou transporter une
cigarette, un cigare, une pipe, un houka ou tout autre produit à fumer qui est
allumé et qui brûle du tabac ou une autre herbe ou substance.
Enfin, SPO explorera d’autres avenues comme la
possibilité de resserrer les exigences en matière de délivrance de permis pour
les établissements de narguilés, de manière à faire observer les différents
codes relatifs à la santé, à la prévention des incendies et au bâtiment.
L’imposition d’une réglementation plus sévère en matière de délivrance de
permis est une approche actuellement étudiée par la Ville de Toronto; une telle
approche permettrait de réduire les infractions aux règlements sans fumée de la
Ville, et de faire respecter les exigences relatives à la ventilation de manière
à suivre les normes de qualité de l’air ainsi que certaines exigences
particulières en matière de nettoyage et de désinfection pour un assainissement
sécuritaire. L’infraction à l’une des exigences préalables à l’octroi du permis
pourrait entraîner des sanctions ou la révocation du permis.
RECOMMANDATION 1
d
Meilleur accès aux
services d’abandon
En 2012,
l’accès subventionné ou gratuit aux thérapies de remplacement de la nicotine
(TRN) et à la pharmacothérapie devrait être facilité dans la communauté. SPO
s’efforcera de collaborer avec les hôpitaux et les établissements
d’enseignement postsecondaire pour promouvoir la disponibilité des TRN pour les
malades externes des services de santé, ainsi qu’avec les groupes de santé et
sécurité d’employé pour accroître l’accès aux TRN.
En outre, il est recommandé au
Conseil de santé d’inciter le gouvernement provincial à faire en sorte que
l’accès aux thérapies de remplacement de la nicotine, pour les fumeurs recourant
aux services communautaires d’abandon du tabac, soit élargi aux patients des
cliniques externes des hôpitaux, des services de santé des collèges et des
universités et des bureaux de santé publique locaux, particulièrement dans les programmes
prénataux.
Autres mesures de représentation
SPO a désigné
d’autres points qui devraient faire l’objet d’une représentation auprès des
gouvernements fédéral et provincial en vue de renforcer la législation sur le
tabac. Il s’agit des points suivants.
De plus grands pouvoirs pour les municipalités
Afin de
permettre aux municipalités de répondre aux besoins uniques de leurs résidents,
le personnel de SPO sollicitera le gouvernement provincial pour qu’il confère de plus grands
pouvoirs aux municipalités pour adopter des règlements sans fumée. Plus
précisément, il est recommandé que le gouvernement de l’Ontario :
·
modifie la Loi favorisant un Ontario sans fumée ou
la Loi de 2001 sur les municipalités
de façon à attribuer aux municipalités le pouvoir de réglementer le fait de
fumer, brûler, chauffer ou allumer tout produit combustible et d’adopter des
règlements municipaux régissant le tabagisme sur les trottoirs de la Ville
ainsi que dans les hôtels et les motels;
·
révise la Loi favorisant un Ontario sans fumée
pour offrir une protection universelle aux résidents de l’Ontario dans les
endroits comme les entrées d’édifices publics, les établissements de narguilés,
les immeubles à logements multiples, les hôtels et les motels, les terrains des
hôpitaux et les campus d’établissements postsecondaires.
Plaidoyer pour des mesures
contre la contrebande
À Ottawa en 2011, 44 % des élèves de la 7e
à la 12e année qui étaient fumeurs ont affirmé avoir fumé des
cigarettes de contrebande. Le tabac de contrebande s’entend des produits du
tabac vendu sans l’acquittement de toutes les taxes applicables. En raison de
son faible coût, le tabac de contrebande est plus abordable pour les jeunes, ce
qui entraîne une hausse des taux d’initiation au tabac et des taux de tabagisme
chez les jeunes. De plus, comme il s’agit d’un produit non réglementé, le tabac
de contrebande présente des risques inconnus pour la santé. Par conséquent, il
est recommandé que le personnel de SPO soutienne le Conseil de santé dans sa
démarche consistant à solliciter le gouvernement du Canada pour qu’il crée et
applique des mesures de lutte contre les cigarettes de contrebande distribuées
au Canada.
RECOMMANDATIONS AU
COMITÉ DES SERVICES COMMUNAUTAIRES ET DE PROTECTION ET AU CONSEIL MUNICIPAL
RECOMMANDATION 2
Réviser et appliquer les règlements sans fumée
d’Ottawa
L’article 115 de la Loi de 2001
sur les municipalités prescrit qu’une municipalité peut interdire ou réglementer
l’usage du tabac dans les lieux publics et les lieux de travail. La Loi favorisant un Ontario
sans fumée prévoit aussi une réglementation de l’usage du tabac dans
certains lieux publics, et elle autorise une municipalité à réglementer le
tabagisme, à condition toutefois que cette réglementation soit d’une portée
plus limitée que la Loi.
Selon une évaluation des
pouvoirs légaux de la Ville et compte tenu de la capacité d’application de
cette dernière, SPO et les Services des règlements municipaux recommandent
au Conseil de santé, au Comité des services communautaires et de protection et
au Conseil municipal de faire modifier la réglementation sans fumée de manière
à étendre l’interdiction de fumée selon les recommandations détaillées ci‑après.
Des propriétés municipales sans fumée (Règlement sur les parcs et les installations)
Les modifications proposées au Règlement sur les parcs et les installations (Règlement
n° 2004‑276), telles qu’elles sont décrites dans le Document 5,
visent à interdire l’usage du tabac sur toutes les propriétés municipales, y
compris les parcs, les terrains de jeux, les plages, les terrains de sport et les
aires extérieures des installations de la Ville, y compris les bureaux de
l’administration municipale (le 100, cr.
Constellation, le 110, av. Laurier, etc.). Toutefois, cette interdiction ne
s’appliquera pas aux endroits suivants :
·
les propriétés
louées à un tiers, là où la Ville ne peut exercer un contrôle direct sur les
espaces extérieurs;
·
les propriétés
administrées par un conseil local, comme défini dans la Loi de 2001 sur les municipalités, étant donné que ces groupes ont leur propre structure de gouvernance;
·
les établissements
de soins de longue durée, ceux-ci étant régis par la Loi favorisant un Ontario sans fumée.
Le Règlement sur
les parcs et les installations ne prévoit pas d’avis obligatoire concernant
l’interdiction de fumer; des éléments d’affichage seront toutefois installés
aux endroits pour lesquels les plaintes du public, ainsi que les données
fournies par les employés des parcs et des autres propriétés de la Ville,
témoignent d’un faible taux d’observation volontaire de l’interdiction de
fumer.
Les zones fumeurs ne sont pas recommandées, en raison
des complications liées à l’application, des risques pour la santé associés à
la fumée secondaire et du risque que poserait la présence de modèles
comportementaux négatifs pour les enfants, surtout là où ils jouent.
Des marchés sans fumée (règlements municipaux sur les
marchés)
Les modifications proposées au Règlement sur le marché Parkdale (Règlement n° 2008‑448)
et au Règlement de programme du
Marché By (Règlement n° 2008‑449), décrites dans le
Document 6, visent à exiger des détenteurs d’un permis d’étal d’interdire
l’usage de tabac à leur étal, de leur part et de la part du public. Il serait
aussi exigé d’installer des éléments d’affichage à cet effet, qui seront
néanmoins fournis par la Ville. Les exploitants d’étal qui ne respecteront pas
cette interdiction s’exposeront à une suspension, voire à une révocation de
leur permis.
Étant donné que la Loi
favorisant un Ontario sans fumée n’interdit pas l’usage du tabac sur
l’emprise de la Ville – qu’occupent les étals au Marché By –,
l’interdiction de fumer dans les deux marchés sera ajoutée aux exigences
concernant l’exploitation des étals. Toutefois, le marché Parkdale
se trouvant entièrement sur une propriété de la Ville, il importe de signaler
que des accusations pourront être portées contre ceux qui y fumeront près des
étals.
Des terrasses sans fumée (Règlement sur
des lieux publics sans fumée et Règlement
en matière d’empiètement sur les voies publiques)
Les modifications proposées au Règlement sur des lieux publics sans fumée (Règlement n° 2001‑148),
comme décrites dans le Document 7, visent à interdire l’usage du tabac sur
les terrasses et patios extérieurs des bars et des restaurants situés sur une
propriété privée. Il serait aussi exigé
d’installer des éléments d’affichage à cet effet, qui seront néanmoins fournis
par la Ville. Ceux qui contreviendront à cette interdiction s’exposeront
à une accusation en vertu du Règlement
sur des lieux publics sans fumée.
Les modifications proposées au Règlement en matière d’empiètement sur les voies publiques (Règlement
n° 2003‑446), décrites dans le Document 8, visent à exiger des
détenteurs d’un permis d’empiètement pour une terrasse située sur une emprise
municipale (rue, trottoir, etc.), et pour laquelle un tel permis est
obligatoire, d’interdire l’usage du tabac sur cette terrasse. La Loi favorisant un Ontario sans fumée
n’interdit pas le tabagisme sur l’emprise municipale et, par conséquent, pour
mettre la totalité des patios et des terrasses sur un pied d’égalité, le
contrôle du tabagisme visant les terrasses et patios situés sur l’emprise fera
partie des éléments traités par le Règlement
en matière d’empiètement sur les voies publiques, à titre d’exigence pour
conserver un permis d’empiètement pour un patio ou une terrasse.
L’autorisation de fumer sur les
terrasses passé une certaine heure n’est pas recommandée en raison de
complications liées à l’application et des risques pour la santé associés à la
fumée secondaire pour les clients et les travailleurs de l’industrie hôtelière.
Notons aussi que le public est très favorable à l’idée d’étendre les règlements
sans fumée aux terrasses extérieures des bars et des restaurants, et ce, de
manière à ce qu’il y soit interdit de fumer en tout temps.
Bénéfices pour la santé publique
Les modifications réglementaires susmentionnées
apporteraient les bienfaits suivants :
·
Protection de la population, notamment des personnes
vulnérables comme les enfants, contre la fumée secondaire;
·
Réduction du tabagisme;
·
Freinage de l’initiation des jeunes au tabac;
·
Réduction du tabagisme social chez les jeunes adultes;
·
Augmentation du nombre de tentatives d’abandon du
tabagisme et soutien des ex‑fumeurs pour
prévenir le retour au tabagisme;
·
Amélioration des bilans de santé, notamment par la
réduction de la prévalence des crises cardiaques, des maladies respiratoires et
du cancer (15-20).
Les modifications susmentionnées permettraient d’offrir aux résidents
d’Ottawa de nouveaux espaces sans fumée sur 4 plages, et dans plus de
1 000 parcs municipaux, sur plus de 200 terrasses et dans
environ 300 installations de la Ville, ce qui comprend, les arénas et l’hôtel
de Ville. De plus, les étals des commerçants du Marché By et du
marché Parkdale, ainsi que les événements qui se
tiendront sur une propriété de la Ville, seraient sans fumée.
À Ottawa, il y a environ 480 patios et terrasses, dont 225 sont
actuellement sans fumée, conformément à la Loi
favorisant un Ontario sans fumée, laquelle régit le tabagisme sur les
patios couverts; à ce nombre s’ajoutent 25 patios déclarés volontairement sans
fumée. Le fait de déclarer tous les patios à Ottawa sans fumée mettrait tous
les propriétaires de restaurants et de bars sur un même pied d’égalité.
Plan d’application
des modifications aux règlements
SPO
et les Services des règlements municipaux s’attendent tous deux à de forts taux
de respect volontaire. Cette donnée est fondée sur le large soutien en faveur
de l’élargissement des règlements sans fumée et des rapports de New York et de
Vancouver, qui ont adopté des règlements interdisant de fumer à l’extérieur. Si
cette proposition est adoptée, l’application serait principalement basée sur
les plaintes; des efforts d’application seraient toutefois ciblés en fonction
des données sur les plaintes reçues et des rapports produits par le personnel
travaillant dans les parcs et sur d’autres propriétés municipales.
Le plan pour l’application
des modifications proposées aux règlements prévoit trois phases :
SPO
emploierait une équipe d’étudiants, pendant l’été, qui ferait de la
sensibilisation auprès des clients des parcs, des plages et des patios de même
qu’auprès des groupes sportifs, des résidents, des clients de restaurants et
des propriétaires d’entreprise à propos des modifications aux règlements sans
fumée. En outre, le personnel du Service des parcs, des loisirs et de la
culture renforcerait l’application. Le personnel
serait formé et équipé pour sensibiliser les clients des parcs et des plages au
sujet du champ d’application élargi des règlements. De plus, il y aurait une
exigence sans fumée dans le cadre du processus d’octroi de permis géré par ce
Service.
Par ailleurs, l’exigence
sans fumée serait comprise dans le renouvellement annuel des permis pour les
patios situés sur l’emprise de la Ville et des permis d’étal. Si toutes les
modifications réglementaires proposées sont approuvées, la totalité des étals
et des terrasses à Ottawa seront sans fumée pour la saison des
terrasses 2012. La Ville continuera à faire respecter la législation sans
fumée existante et à traiter les plaintes du public.
Plan
de réduction des déchets attribuables à la cigarette
Certains résidents et
propriétaires d’entreprise d’Ottawa se sont dits préoccupés par une possible
augmentation de la quantité de déchets attribuables à la cigarette sur les
trottoirs et les rues après l’entrée en vigueur des modifications proposées.
Même si la recherche et les études de cas menées dans d’autres villes,
notamment à New York, indiquent qu’il n’y a eu aucun problème, sinon
mineur, relatifs à une possible augmentation des déchets attribuables au tabac,
SPO recommande de mettre en place un plan de réduction des déchets de la
cigarette en partenariat avec d’autres services municipaux, y compris Travaux
publics, et avec les entreprises et les groupes communautaires. Le plan
comprend :
·
des campagnes
contre les déchets attribuables à la cigarette – le nettoyage des déchets du
tabac devrait être une grande priorité de la prochaine édition du programme le Grand ménage de la capitale et de la
campagne Ne soyez pas une punaise de
l’environnement;
·
le
déplacement de cendriers déjà installés par la Ville vers des zones pratiques
pour les fumeurs;
·
une surveillance
accrue pour repérer les possibles endroits problématiques et répondre
rapidement aux besoins en nettoyage créés par l’augmentation des déchets;
·
la distribution,
aux entreprises et aux membres intéressés de la collectivité, d’affiches
invitant à ne pas jeter de déchets sur le sol.
There
are no specific rural implications associated with the recommendations.
OPH staff consulted
with the Rural Advisory Committee Chair, whose concerns paralleled issues raised
by the public consultations, which included enforcement and logistical concerns
of hosting events and fairs in rural areas and the subsequent financial
implications. Further, the issue of
creating a fair level playing field between the rural sector and urban sector
was raised. These concerns have
been incorporated into the Renewed Strategy for a Smoke-Free Ottawa.
INCIDENCES SUR
LE MILIEU RURAL
Aucune
répercussion particulière sur les zones rurales n’est associée à ces
recommandations.
Le personnel de
SPO a consulté le président du Comité consultatif sur les questions rurales,
dont les préoccupations font écho aux questions soulevées lors des
consultations publiques, ce qui comprend les préoccupations relatives à
l’application et à la logistique lors de l’accueil d’événements et de foires
dans les zones rurales et les répercussions financières subséquentes. De plus,
la question de la création d’un traitement équitable entre les zones rurales et
urbaines a été évoquée. Ces préoccupations ont été formulées et intégrées à la stratégie
renouvelée pour un ottawa sans fumée. .
Ottawa
Public Health conducted extensive consultation with Ottawa residents,
businesses and community partners, a summary of these consultations are
outlined in document 3.
CONSULTATION
Santé
publique Ottawa a réalisé de nombreuses consultations avec les résidents, les
entreprises et les partenaires communautaires d’Ottawa; un résumé de ces
consultations se trouve dans le document 3.
RISK
MANAGMENT IMPLICATIONS
IMPLICATIONS RELATIVES À LA GESTION DES RISQUES
LEGAL IMPLICATIONS
There
are no legal impediments to the implementation of recommendations one through
to three in this report. Pursuant to Section 115 of the Municipal Act, 2001,
the City of Ottawa has the statutory discretion to adopt a by-law that
prohibits or regulates the smoking of tobacco. Furthermore, Subsection 115(10)
of the Municipal Act, 2001, provides that a municipal by-law that is
more restrictive of smoking prevails over any conflicting provisions of the Smoke-Free
Ontario Act. Independent of this specific authority to regulate the smoking
of tobacco, the City also has the broad authority to enact by-laws in respect
of the health, safety and well-being of persons pursuant to paragraph 6 of
Subsection 10(2) of the Municipal Act, 2001. Finally, staff from the
City Clerk and Solicitor Department will represent the City in any related
legal proceedings including prosecutions.
IMPLICATIONS
JURIDIQUES ET RELATIVES À LA GESTION DES RISQUES
Il n’y a
aucun obstacle juridique à l’application des recommandations 1, 2 et 3 du
présent rapport. En vertu de l’article 115 de la Loi de 2001 sur les municipalités, la Ville d’Ottawa a le pouvoir
discrétionnaire d’adopter un règlement municipal pour interdire ou réglementer
l’usage du tabac. De plus, le paragraphe 115(10) de la Loi prescrit qu’un règlement municipal antitabac prévaut sur toute
disposition de la Loi favorisant un
Ontario sans fumée qui serait en conflit avec ce règlement, pourvu que celui‑ci soit plus restrictif. Indépendamment de ce
pouvoir discrétionnaire de réglementer l’usage du tabac, la Ville est également
habilitée à promulguer des règlements concernant la santé, la sécurité et le bien‑être de la population, conformément à l’alinéa 6
du paragraphe 10(2) de la Loi.
Enfin, c’est le personnel du Bureau du greffier municipal et chef du
contentieux qui représentera la Ville dans toute procédure judiciaire, y
compris les poursuites, en lien avec ces questions.
FINANCIAL IMPLICATIONS
There are no
anticipated new costs associated with the Renewed Strategy for a Smoke-Free
Ottawa. The Tobacco Prevention and Control program currently receives funding
of approximately $1.8 million for a variety of services including health
promotion, enforcement, retailer inspections and cessation $265,000 is
municipally funded; the remainder is funded by the province.
RÉPERCUSSIONS
FINANCIÈRES
Aucun nouveau coût
n’est prévu pour la stratégie renouvelée pour un ottawa sans fumée. . Le
programme de prévention du tabagisme et de lutte contre le tabagisme reçoit
actuellement un financement d’environ 1,8 million de dollars pour un
ensemble de services, y compris la promotion de la santé, l’application des
règlements, les inspections de détaillants et l’abandon. En tout,
265 000 $ proviennent des fonds municipaux; le reste est financé par
la province.
Environmental
Implications
There are no
environmental implications associated with the recommendations.
RÉPERCUSSIONS
SUR L’ENVIRONNEMENT
Aucune répercussion sur l’environnement n’est associée
aux recommandations.
Technology
Implications
There are no
technological implications associated with the recommendations.
RÉPERCUSSIONS
TECHNOLOGIQUES
Aucune répercussion technologique n’est associée à ces recommandations.
City
Strategic Plan
The recommendations, if approved, serve to promote Healthy and
Caring Communities (HC1) as one of Council’s priorities – specifically,
to “help
all residents enjoy a high quality of life and contribute to community
well-being through healthy, safe, secure, accessible and inclusive places”.
PLAN STRATÉGIQUE DE LA
VILLE
Les recommandations, si elles sont approuvées,
permettront de promouvoir l’une des priorités du Conseil, soit une
« communauté saine et bienveillante », c’est-à-dire :
« permettre à tous les résidents de jouir d’une grande qualité de vie et
contribuer au bien-être de la collectivité au moyen d’endroits sains,
sécuritaires, sûrs, accessibles et accueillants ».
DOCUMENT 1 – City Council Motion (September, 14, 2011) Motion No. 19/6
DOCUMENT 2 – Board of Health Motion (September 19, 2011) Motion No. 6/4
DOCUMENT 3 – Background Information: Rationale for a
Renewed Strategy for a Smoke-Free Ottawa
DOCUMENT 4 – Current
Tobacco Prevention and Control in Ottawa
DOCUMENT 5 – Drafting Instructions-Parks
and Facilities By-Law (By-law No. 2004-276, as amended)
DOCUMENT 6 – Drafting
Instructions-Markets By-Laws
DOCUMENT 7 – Drafting Instructions-Public Places By-Law (By-law No. 2001-148,
as amended)
DOCUMENT 8 – Drafting Instructions- Encroachment By-Law
(By-law No. 2003-446, as amended)
DOCUMENTS
À L’APPUI
Document 1 – Motion du Conseil municipal (14 septembre 2011) Motion NO 19/6
Document 2 – Motion du Conseil de santé (19 septembre 2011) Motion NO 6/4
Document 4 – Mesures actuelles de prévention du tabagisme et
de lutte contre le tabagisme à Ottawa
Document 6
– Instructions de rédaction – règlements sur les marchés
Legal Services, in consultation with By-law & Regulatory Services and Ottawa Public Health, will develop and process to Council for enactment the amending by-laws, based on recommendations approved by Council. Ottawa Public Health, in consultation with appropriate Departments, will implement the Renewed Strategy for a Smoke-Free Ottawa, as approved by the Board of Health.
SUITE À
DONNER
Les Services juridiques, en
consultation avec les Services des règlements municipaux et Santé publique
Ottawa, élaboreront et rédigeront les règlements municipaux modificatifs à
faire adopter par le Conseil, selon les recommandations approuvées par le
Conseil. Santé publique Ottawa, de concert avec les services concernés, mettra
en œuvre la stratégie renouvelée pour un Ottawa sans fumée, telle qu’approuvée par le Conseil
de santé.
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