Council Member Inquiry/Motion Form

Demande de renseignements d’un membre du Conseil /Formulaire de motion

 

From/Exp. :

 

Councillor / Conseillère Hobbs

Date :

 

August 25, 2011 /

25 août 2011

 

File/Dossier :

 

CC-16-11

 

To/Dest. :

 

Deputy City Manager, Infrastructure Services and Community Sustainability /

Directrice municipale adjointe, Services d'infrastructure et de la viabilité des collectivités

 

Subject/Objet :

 

Inquiry No. CC-16-11 - Hobbs - Gladstone Station

Demande no CC-16-11 - Hobbs - Station Gladstone

 

Inquiry/Demande de renseignements

 

Council approved $59M on June 22nd to increase O-Train service from a 15 minute to 8 minute frequency, requiring an additional passing track, currently planned to be north of the proposed Gladstone Station. The city’s long term plan envisions an LRT station at Gladstone.

 

What funds would be necessary for a study to calculate the benefits and cost of constructing Gladstone Station as part of this project?

 

In particular, such a study would seek to see what cost savings could be realized by building the passing track and station as one project, and what tax revenues can be gained from earlier redevelopment as per the Carling-Bayview LRT CDP at Gladstone Station. In addition, such a study would comment on the feasibility of adding the station to the work plan, and any impact of the construction on operability of the O-Train.

 

 

 


Response/Réponse  (Date: November 4, 2011 / 4 novembre, 2011)

 

Response to be listed on the Transit Commission Agenda of November 16 and the Council Agenda of November 23.

 

La réponse devrait être inscrite à l’ordre du jour de la réunion du Commission du transport en commun prévue le 16 novembre et à l’ordre du jour de la réunion du Conseil prévue le 23 novembre.

 

The cost to do a Gladstone-specific study would be approximately $80K, which would not be included in the current O-Train Expansion Study budget. 

/2…

Staff recommend that any further studies regarding the O-Train be part of an “expansion phasing strategy”, which will be part of the original O-Train expansion budget.  This strategy will examine long-term planning options to determine future priorities originally envisioned in the previous north-south LRT corridor and the current east-west light rail projects, while preserving the 8-minute headway.  This approach will also ensure that for future projects, within the context of the 8-minute headway, maximum capacity is achieved, efficient and compatible designs are produced and scheduling is feasible.    

 

 

Le coût d’une étude qui porterait expressément sur la rue Gladstone serait d’environ 80 000 $, somme qui ne serait pas incluse dans le budget actuel de l’étude sur l’expansion de l’O-Train. 

 

Le personnel recommande que les autres études éventuelles concernant l’O-Train s’inscrivent dans le cadre d’une stratégie d’échelonnement de l’expansion, qui sera comprise dans le budget initial de l’étude sur l’expansion de l’O-Train. Cette stratégie donnera lieu à un examen des possibilités de planification à long terme en vue de déterminer les priorités futures, d’abord envisagées dans le cadre du projet du train léger nord-sud, puis de l’actuel projet de train léger est-ouest, tout en préservant l’espacement de huit minutes entre les véhicules. Cette démarche permettra d’obtenir pour les projets futurs, toujours en tenant compte d’un espacement de huit minutes entre les véhicules, une capacité maximale, une conception efficiente et compatible et un ordonnancement réalisable.