Rapport au:
Comité des services communautaires
et de protection
et
Comité de l'urbanisme et de
l'environnement
et au Conseil
le 17 juillet 2007
Soumis par : Steve Kanellakos,
Directeur municipal adjoint,
Services communautaires et de
protection
et
Nancy Schepers, Directrice municipal
adjoint,
Urbanisme, transport en commun et
environnement
Personne ressource :
Russell Mawby, Directeur, Logement
(613) 580-2424 x44162,
russell.mawby@ottawa.ca
OBJET : |
|
|
|
RECOMMANDATIONS DU
RAPPORT
Que le Comité des services communautaires et de
protection ainsi que le Comité de l’urbanisme et de l’environnement
recommandent que le Conseil :
1.
Adopte
la Stratégie du logement de la Ville 2007-2012 (fera l’objet d’une diffusion
distincte et sera conservé dans un dossier au bureau du Greffier de la Ville.)
2.
Demande
au personnel de mettre ne œuvre la Stratégie du logement de la Ville, par le
biais du Plan directeur municipal, et d’en intégrer les stratégies et
orientations aux plans de travail des directions ainsi qu’aux activités
d’élaboration de politiques et de programmes généraux.
3.
Demande
au personnel de rendre compte dans un an de la progression de la mise en œuvre
de la Stratégie du logement de la Ville.
RÉSUMÉ
La Stratégie du logement de la Ville (SLV) établit
pour la première fois un cadre intégré pour la résolution des principaux
problèmes de logement à Ottawa, tant aujourd’hui que dans le futur, et doit servir
de base à l’élaboration et à l’application des priorités de la Ville en matière
de logement dans le processus de planification stratégique interne. Elle mise
sur la vision Ottawa 20/20 et sur les plans de gestion de la croissance
de la Ville, tout en intégrant les différents rôles des partenaires
communautaires qui participent au marché du logement.
La Stratégie a été élaborée sur la base
d’une analyse approfondie du marché du logement et elle est appuyée par
différents documents contextuels rédigés durant le projet. L’élaboration de la Stratégie
repose également sur trois consultations exhaustives menées auprès d’une vaste
gamme d’intervenants de la collectivité. Afin de s’assurer de l’efficacité à
long terme de la Stratégie, une de ses composantes clé est la
présentation d’un rapport annuel sur les résultats ainsi qu’un examen
quinquennal formel coïncidant avec le cycle d’examen du Plan officiel et
la publication des données du Recensement. Toute répercussion sur les
politiques de planification de la SLV 2007‑2012 sera prise en
compte dans le cadre du processus actuel d’examen du Plan officiel.
La
Stratégie du logement de la Ville établit trois orientations globales à
poursuivre jusqu’en 2012, alors qu’elle fera l’objet d’un examen.
Orientation
un : Construire des collectivités saines, englobantes et viables.
Orientation
deux : Promouvoir et conserver des logements abordables.
Orientation
trois : Répondre aux besoins de soutien au logement.
Ces orientations générales sont appuyées par
douze stratégies qui précisent les mesures prioritaires à prendre pour la mise
en place de la Stratégie du logement de la Ville. Il existe 36
recommandations de mesures particulières qui forment le plan de mise en place
de la Stratégie et qui éclaireront la mise en œuvre du Plan directeur
municipal paralèllement au cycle de planification stratégique de la Ville.
La Stratégie du logement de la Ville propose également des résultats
mesurables qui favoriseront le suivi des progrès réalisés au cours des cinq
prochaines années.
La
Stratégie du logement de la Ville peut globalement être résumée de la
façon suivante :
§
Définit
les problèmes et les lacunes qui font que le système de logements d’Ottawa ne
répond pas aux besoins;
§
Fournit
au système de logements d’Ottawa un cadre stratégique intégré et complet qui
permettra de mieux répondre aux problèmes et de combler les lacunes en matière
de logement;
§
Harmonise
les politiques et initiatives actuelles en matière de logement avec les trois
orientations globales, afin de mieux répondre aux problèmes locaux de logement;
§
Fournit
un cadre pour orienter les futures politiques et initiatives axées sur la
résolution des problèmes de logement dans la Ville d’Ottawa.
§
Prévoit
pour la Ville d’Ottawa un rôle de premier plan dans la mobilisation de
l’ensemble des partenaires du système (paliers supérieurs de gouvernement,
secteur privé, secteur sans but lucratif), dans le but de régler les problèmes
locaux de logement;
§
Prévoit
la présentation d’un rapport annuel sur les résultats et un examen quinquennal
approfondi de l’efficacité de la Stratégie.
Le personnel recommande que la Stratégie du
logement de la Ville 2007‑2012 serve de base à la mise en application
des priorités en matière de logement du Plan directeur de la municipalité.
Cela permettra la mise en œuvre de la Stratégie à l’échelle de la Ville.
L’alignement et l’intégration des politiques et initiatives relatives au
logement de l’ensemble de l’organisme est un aspect clé de la Stratégie du
logement de la Ville parce que les responsabilités de la Ville en matière
de logement relèvent de multiples services et directions.
Le personnel créera également un comité
interservices du logement, formé de cadres supérieurs, qui sera responsable de
la facilitation du processus de mise en œuvre. Ce comité encouragera
l’intégration de la Stratégie du logement de la Ville aux plans de
travail des services et directions ainsi qu’aux activités d’élaboration de
politiques et de programmes généraux, tels l’Initiative de planification de
voisinage, l’examen du Plan officiel et l’élaboration continue de règlements de
zonage. Il favorisera l’adoption d’une approche au système de logements axée
sur la mobilisation de tous les partenaires (gouvernements supérieurs, secteur
privé et secteur sans but lucratif) et utilisera tous les outils et toutes les
ressources appropriés pour régler les problèmes de logement. Le comité jouera
également un rôle clé dans la supervision de l’élaboration d’un système de
surveillance des résultats de la SLV, au sein de la collectivité, et il
lui reviendra de rendre compte au Conseil, dans un an, de la progression de la
mise en œuvre de la Stratégie.
Ottawa 20/20 met l’accent sur le rôle essentiel
de logements abordables et appropriés dans la création de collectivités saines,
englobantes et viables. Le Plan officiel et le Plan des services à la
personne établissent tous les deux des politiques de logement qui
contribuent à la concrétisation de cette vision. Ils prévoient également la
préparation de « l’exposé de principes de la municipalité pour le
logement », afin de préciser les politiques du logement contenues dans les
plans de gestion de la croissance. Renommé par la suite Stratégie du
logement de la Ville, ce document est un important produit à livrer, au
titre du Programme du logement du Plan directeur municipal 2006‑2009.
Il servira à modeler les priorités municipales en matière de logement et
permettra l’évaluation continue de l’efficacité des initiatives visant à régler
les problèmes de logement et à promouvoir la vision 20/20.
L’ancienne municipalité régionale d’Ottawa‑Carleton
et les municipalités de palier inférieur de la région ont élaboré des exposés
de principes pour le logement au début des années 1990. Ces exposés, demandés
par la législation provinciale, ont aidé les municipalités à présenter des
demandes de fonds en vertu des programmes de logement des gouvernements
supérieurs.
Depuis
la fusion, la Ville d’Ottawa a mis en place un certain nombre de politiques et
d’initiatives de logement sans toutefois compter sur l’appui d’un cadre
stratégique global pour orienter des initiatives s’appliquant à l’ensemble de
la municipalité. Celles‑ci incluent, par exemple, les politiques et
initiatives englobant le logement abordable (Stratégie du logement abordable),
le logement pour les aînés (programmes pour les aînés), l’accessibilité au
logement (Plan d’accessibilité municipal), la nécessité de promouvoir
l’efficacité énergétique des logements (Plan de gestion de la qualité de l’air
et des changements climatiques) et la manière dont les logements sont
construits et conçus afin de promouvoir la croissance intelligente (Plan
officiel).
La
Stratégie du logement de la Ville prévoit la coordination, à l’échelle
de la municipalité, de ces initiatives ainsi que des initiatives potentielles
futures. Elle reconnaît en même temps le déplacement des responsabilités et des
rôles en matière de logement. Ainsi, les programmes traditionnels d’aménagement
de logements sociaux ont été annulés et l’administration courante transférée à
la Ville. La Ville joue un rôle beaucoup plus important dans la promotion de
logements abordables et de logements en milieu de soutien, et elle est vue
comme un leader dans la promotion d’un plus grand nombre d’options en matière
de logement pour une diversité de groupes, tels les ménages à faible revenu ou
à revenu moyen, les nouveaux arrivés, les jeunes, les aînés et d’autres groupes
ayant des besoins particuliers et nécessitant des services de soutien au
logement.
La SLV reconnaît également que la Ville
n’est qu’un des partenaires du système local de logements et qu’elle ne peut à
elle seule ou en vase clos régler les problèmes. Elle favorise une
« approche systémique » qui intègre les nombreux partenaires qui
jouent un rôle dans la résolution des problèmes liés au logement dans une
ville – le secteur public (les trois paliers de gouvernement), le
secteur privé et le secteur sans but lucratif. Parallèlement, la SLV
fait de la Ville un leader dans la promotion d’une coordination et d’une
collaboration accrues entre tous les partenaires du système de logements afin
de régler les problèmes locaux.
DISCUSSION
La Stratégie du logement de la Ville a
pour objet d’orienter les réponses aux problèmes que connaît notre collectivité
dans ce domaine, d’une manière intégrée et ciblée, permettant l’évaluation
continue des nouveaux défis ainsi que des résultats des initiatives. Ses 36
mesures articulées autour de trois orientations globales forment une réponse
complète aux problèmes du logement à Ottawa.
L’élaboration de la Stratégie du logement de
la Ville repose sur une consultation approfondie des intervenants
communautaires et sur une analyse détaillée du marché du logement d’Ottawa. Les
services d’une entreprise d’experts-conseils ont été retenus pour la
réalisation de la majeure partie de la recherche et de l’analyse, et la
présentation d’un rapport sur ces travaux. Le projet a été dirigé par la
Direction du logement et encadré par un comité directeur formé d’employés
représentant différents services municipaux.
La SLV a été élaborée sur une période de
deux ans et en trois étapes : relever les problèmes de logement et établir
les priorités; relever les options stratégiques et déterminer les rôles des
partenaires; élaboration de la Stratégie du logement de la Ville. Chacune de
ces étapes a donné lieu à la préparation de documents contextuels clés :
Document
d’informaiton technique : Analyse de la demande et de l’offre de logements
Document de discussion : Priorités et enjeux du logement
Document
de consultation sur les options stratégiques
Information sur le
document de consultation sur les options stratégiques
Suivi du système de
logements
Rapport
final sur l’élaboration de la Stratégie du logement de la Villle (consultant)
Ensemble, ces travaux nous fournissent des
données de base exhaustives sur le logement local et circonscrivent les
problèmes ainsi que les solutions possibles. La plupart des documents ont été
présentés lors de consultations communautaires et ont par la suite été mis sur
le site Web de la Ville. Tous les documents ont été rendus disponibles sur
demande.
Première
recommandation : la Stratégie du logement de la Ville
La Stratégie du logement de la Ville mise
sur cet ensemble de travaux ainsi que sur les consultations approfondies
qui les ont éclairés. Le résultat de ce travail est exprimé par trois grandes
orientations pour la Ville d’Ottawa.
Stratégie du logement de la Ville :
Orientation un – Construire des collectivités saines, englobantes et
viables
Cette orientation cible les
tendances et les enjeux suivants :
n
Les
coûts à la hausse des logements à l’intérieur de la ceinture verte poussent les
ménages dont le revenu est de faible à moyen à se trouver un logement à
l’extérieur de la zone urbaine, ce qui prolonge les temps de déplacement et va
à l’encontre des objectifs de la « croissance intelligente ».
n
Il y a
asymétrie entre la taille des ménages et les nouveaux logements. Depuis 1999,
50 % des nouveaux ensembles résidentiels sont constitués de logements individuels
non attenants, même si 60 % des ménages d’Ottawa ne comptent qu’une ou
deux personnes. On prévoit une augmentation du nombre de ménages de petite
taille.
n
Depuis
1995, 8 % seulement des logements construits étaient des logements
locatifs à vocation particulière et ce parc a diminué au fil du temps,
principalement en raison de la conversion de logements en copropriétés.
Quarante pour cent des ménages d’Ottawa sont locataires et on s’attend à ce que
la demande de logements locatifs augmente au rythme de la croissance de la
Ville.
n
Un
plus grand nombre de logements doivent être physiquement accessibles.
La première orientation favorise la
diversité des types et des modes d’occupation des logements ainsi qu’une offre
accrue de logements abordables et appropriés dans les différents quartiers de
la Ville. Elle intègre ces objectifs à la promotion de logements qui
contribuent à rendre plus compacte la géographie urbaine et à réduire l’impact
sur l’environnement. L’accent est également mis sur l’accessibilité des
personnes handicapées.
Le tableau qui suit décrit les
quatre stratégies qui appuient cette orientation et fournit des exemples des
mesures à prendre.
Orientation un : Construire des
collectivités saines, englobantes et viables |
|
Stratégie
|
Exemple
de mesure |
1A.
Élaborer un cadre complet et coordonné de politiques, de programmes et
d’outils publics, qui offre une réponse intégrée à la résolution des
problèmes de logement dans les collectivités locales. |
Défendre et recommander auprès des gouvernements de
palier supérieur un cadre complet et intégré de politiques et de programmes
appuyant les systèmes locaux de logements, y compris des pouvoirs municipaux
accrus. (1.1 et 1.5)* Coordonner les politiques « de croissance intelligente » et la
politique des logements abordables du Plan officielle (PO). (1.3) |
1B. Faire
la promotion de l’aménagement et du réaménagement compacts et viables de
logements. |
Repérer
les occasions d’aménagement ou de réaménagement résidentiel en appui aux
politiques du PO sur le réaménagement compact de la densification
résidentielle. (1.3) Encourager l’aménagement compact de logements
abordables dans les friches industrielles. (1.8) |
1C. Encourager et prévoir des solutions de logement
diversifiées et souples dans toute la ville, y compris les quartiers urbains,
banlieusards et ruraux. |
Veiller
à ce que les plans de conception communautaire et les plans de voisinage
fassent la promotion de la diversité et de l’adaptabilité des logements. (1.4) Encourager l’aménagement d’un plus grand
nombre de logements physiquement accessibles. (1.9) |
1D. Maximiser les possibilités du parc actuel de
logements dans la création de collectivités saines, englobantes et viables. |
Faire la promotion de l’utilisation plus efficace du
parc de logements actuel : augmentation de l’accessibilité physique et de l’efficacité énergétique. (1.12) Maximiser l’utilisation du Programme d’aide à la remise en état des
logements du gouvernement fédéral. (1.14) |
Stratégie du logement de la
Ville : Orientation deux – Promouvoir et conserver des logements
abordables
Cette orientation cible les
tendances et les enjeux suivants :
n
À
Ottawa, 14,5 % des ménages ont un besoin impérieux de logement; 37 %
des ménages locataires d’Ottawa ont besoin d’un logement abordable.
n
Les
revenus qui se situent au bas de l’échelle stagnent ou ont diminué, en termes
réels, depuis 1995 alors que les loyers ont suivi le rythme de l’inflation.
n
En
raison du manque de financement des gouvernements fédéral et provincial, la
Ville n’a atteint que 30 % de son objectif d’aménagement de nouveaux
logements abordables, en vertu d’Action Ottawa, depuis sa mise en
application en 2004.
n
Les
fonds sont insuffisants pour maintenir le parc de logements sociaux.
n
L’objectif
de 25 % de logements abordables, du Plan officiel de la Ville, n’a pas été
atteint depuis son adoption en 2003. L’année dernière 14 % de l’objectif
en matière d’acquisition d’une propriété a été atteint, le plus haut
pourcentage depuis son adoption, principalement attribuable à la construction
de logements en copropriété.
n
Depuis
1995, le prix de revente des maisons et le prix des nouvelles maisons ont connu
une augmentation supérieure au taux d’inflation.
n
Près
de 40 % des ménages d’Ottawa ne peuvent pas payer le prix moyen d’une
maison (revente ou nouvelle), à moins de disposer d’un montant élevé de fonds
propres.
L’orientation deux a pour objet de
veiller à ce que les résidents d’Ottawa aient accès à un logement abordable.
Elle s’attaque directement aux lacunes du marché en répondant aux besoins de
logement des ménages à faible et à moyen revenu d’Ottawa.
Les
quatre stratégies qui appuient cette orientation sont :
Orientation
deux : Promouvoir et conserver des logements abordables |
|
Stratégie
|
Exemple
de mesure |
2A. Faire la promotion d’une approche intégrée et équilibrée pour répondre
aux besoins de logements par le biais de politiques en matière de revenu et
d’offres de logements. |
Collaborer
avec les gouvernements fédéral et provincial
dans le but d’assurer le financement de l’aménagement. (2.1)* Intervenir
pour obtenir des programmes de soutien au loyer et de subventions, y compris des allocations au
logement. (2.8) |
2B. Faire
la promotion d’un environnement positif qui défende l’aménagement de
logements abordables. . |
Développer du matériel de communication, offrir de la formation,
faciliter les partenariats. (2.2) Faire la promotion d’une meilleure communication et d’une meilleure
collaboration entre les partenaires. (2.6) |
2C. Trier et augmenter les ressources pour répondre
aux besoins en matière de logements abordables. |
Tenir
à jour un inventaire des terres des gouvernements
(municipal, provincial et fédéral) et des conseils scolaires. (2.3) Assurer
la prestation du Programme de logement
abordable. (2.1) Intervenir en vue de l’obtention d’un
financement accru (nouveaux logements abordables, allocations pour logement).
(2.1 et 2.8) Transférer le coût des subventions aux logements sociaux au
gouvernement provincial. (2.11) |
2D. Conserver le parc actuel de logements
abordables. |
Étudier
les possibilités d’achat et de réaménagement des immeubles locatifs actuels. (2.10) Appuyer
l’entretien et le maintien du parc de logements sociaux; faire la promotion
d’une approche de gestion de portefeuille du parc. (2.11
et 2.12) Maximiser l’utilisation des actifs de logements sociaux dont la Ville
est propriétaire. (2.13) |
Stratégie du logement de la Ville :
Orientation trois – Répondre aux besoins de soutien au logement
Cette orientation cible les tendances et les enjeux suivants :
n
La demande
de services de soutien au logement augmente et n’est actuellement pas
satisfaite. La population vieillissant, on s’attend à ce que cette tendance se
maintienne – la proportion de personnes âgées au sein de notre
collectivité devrait atteindre 23 % en 2021.
n
À la
fin de 2006, il y avait 2 630 demandes sur la liste d’attente du Ottawa
Supportive Housing Network, le taux de roulement y est faible et les périodes
d’attente peuvent aller jusqu’à huit ans.
n
Le
nombre de ménages qui utilisent les services du réseau communautaire Housing Loss Prevention Network a augmenté de
47 % depuis 2004.
n
Un
agencement de services de soutien et de logements abordables est essentiel pour
réduire et prévenir l’itinérance. L’année dernière, près de 9 000
personnes, dont 1 000 enfants, ont utilisé les refuges d’urgence à Ottawa.
n
Le
manque de services de soutien au logement a entraîné une trop grande dépendance
à l’endroit de services sociaux et de santé plus coûteux, comme les centres de
soins à long terme.
n
Une
meilleure coordination de la planification et de la prestation de services de
soutien au logement est nécessaire.
L’orientation trois de la Stratégie
du logement de la Ville comble les lacunes en répondant au besoin de
soutien au logement à Ottawa. Les quatre stratégies qui appuient cette
orientation sont :
Orientation
trois : Répondre aux besoins de soutien au logement |
|
Stratégie
|
Exemple
de mesure |
3A. Jouer un rôle de chef de file dans
la promotion de la coordination des ressources pour les services de soutien
au logement et dans la planification intégrée et la prestation du réseau de
services. |
Collaborer avec les partenaires afin de mieux intégrer la
planification, le financement et la prestation des services. (3.1)* Accroître la coordination entre les
organismes qui offrent du soutien aux occupants et les propriétaires. (3.6) |
3B. Défendre l’augmentation et le
maintien du financement afin d’augmenter l’offre de logements en milieu de
soutien et les services de soutien au logement dans toute la collectivité. |
Défendre
un financement maintenu et suffisant de la part des gouvernements fédéral et
provincial. (3.1) Appuyer la prestation de services pour les
sans abri afin de les aider à obtenir un logement. (3.3) |
3C. Faire la promotion
d’initiatives locales dans le but d’augmenter l’offre de services de soutien
au logement. |
Explorer
et faire la promotion des options de logement pour les personnes âgées. (3.4) Appuyer les initiatives de renforcement de la
capacité au sein de la collectivité. (3.2) |
3D. Faire la promotion
d’un meilleur accès aux services de soutien au logement. |
Relever
les points d’accès aux services de soutien au logement et promouvoir une
meilleure coordination. (3.5) Utiliser
les refuges comme point d’accès aux services de logement et de soutien au logement. (3.8) |
Stratégie du logement de la Ville : Suivi
des résultats
Un des objectifs clés de la SLV
est la mise en place d’un système complet de suivi des résultats en matière de
logement à Ottawa. Les gouvernements et autres organismes ont commencé à reconnaître le
besoin de mieux comprendre les répercussions ou les résultats des
politiques et initiatives. La Ville d’Ottawa a accordé la priorité à
l’élaboration d’un cadre qui évalue le rendement de la Ville au regard de
l’atteinte des objectifs établis dans le Plan directeur municipal.
La SLV prescrit
l’établissement d’un système de suivi des résultats qui appuiera la
surveillance continue des enjeux et des tendances, l’évaluation des
répercussions des initiatives de logement dans la collectivité et des
modifications possibles à la Stratégie. On trouve à l’annexe un des
propositions de résultats mesurables pour la Stratégie. Les résultats
feront l’objet d’un rapport annuel ou quinquennal, selon la disponibilité des
données, celles du Recensement par exemple.
Voici des exemples d’indicateurs qui
peuvent être utilisés pour évaluer les résultats obtenus au sein de la
collectivité par rapport aux objectifs de la Stratégie du logement de la
Ville :
n
Pourcentage
de mises en chantier par emplacement par rapport au total des mises en
chantier.
n
Pourcentage
du nombre d’unités de logement actuels modifiés par le biais de programmes
gouvernementaux (p. ex., PAREL) par rapport au stock de logements total.
n
Pourcentage
du nombre d’unités de logement abordable et locatives mises en
chantier/achevées par rapport au total de
logements mis en chantier/achevés.
n
Nombre
d’emplois à temps plein au salaire minimum nécessaires pour payer le loyer d’un
appartement moyen de deux chambres à coucher à Ottawa sans avoir à dépenser
plus de 30 % du revenu du ménage.
n
Durée
du séjour dans les refuges d’urgence.
Résumé de la Stratégie du logement de la
Ville
Dans l’ensemble, la Stratégie du logement de
la Ville :
§
Définit
les problèmes et les lacunes qui font que le système de logements d’Ottawa ne
répond pas aux besoins;
§
Fournit
au système de logements d’Ottawa un cadre stratégique intégré et complet qui
permettra de mieux répondre aux problèmes et de combler les lacunes en matière
de logement;
§
Harmonise
les politiques et initiatives actuelles en matière de logement avec les trois
orientations globales afin de mieux répondre aux problèmes locaux de logement;
§
Fournit
un cadre pour orienter les futures politiques et initiatives axées sur la
résolution des problèmes de logement dans la Ville d’Ottawa;
§
Prévoit
pour la Ville d’Ottawa un rôle de premier plan dans la mobilisation de
l’ensemble des partenaires du système (paliers supérieurs de gouvernement,
secteur privé, secteur sans but lucratif), dans le but de régler les problèmes
locaux de logement;
§
Prévoit
la présentation d’un rapport annuel sur les résultats et un examen quinquennal
approfondi de l’efficacité de la Stratégie.
Le personnel recommande que la Stratégie du
logement e la Ville 2007‑2012 serve de base à la définition, à
l’examen et à la mise en application des priorités en matière de logement du Plan
directeur de la municipalité. Ce Plan fournit le cadre stratégique
de la municipalité à partir duquel les plans de travail des services et des
directions peuvent être élaborés.
L’alignement des politiques et initiatives de
la Ville en matière de logement est un aspect clé de la Stratégie du
logement de la Ville parce que les responsabilités de la Ville dans ce
domaine relèvent de multiples services et directions : Planification,
Services du bâtiment, Emploi et aide financière, Logement, Santé publique,
Soins de longue durée, Services culturels et financement communautaire, Services
des règlements et Gestion des biens immobiliers. La coordination et
l’intégration plus concertées des activités appuyant ces responsabilités
peuvent garantir une efficacité et une efficience accrues dans la mise en œuvre
des initiatives de la Ville en matière de logement.
Le personnel créera également un comité
interservices du logement, formé de cadres supérieurs, qui supervisera la mise
en œuvre de la Stratégie du logement de la Ville par le biais du Plan
directeur municipal. La Direction du logement assumera la responsabilité de
la formation du comité, qui devrait s’attaquer aux tâches suivantes au cours de
l’année qui vient.
1.
Superviser
l’élaboration et la mise en place d’un plan de travail quinquennal intégrant
les mesures de la Stratégie du logement de la Ville. Ce plan de travail
précisera le calendrier de chacune des mesures (court ou long terme) et les
ressources requises pour sa mise en œuvre. Les produits livrables clés de ce
plan de travail pourraient inclure :
n
Des
politiques, règlements ou normes (normes d’aménagement de remplacement p. ex.);
n
Des
changements législatifs (exigences en matière de logement abordable p. ex.);
n
L’augmentation
des ressources, l’apport de nouvelles ressources ou le réacheminement des
ressources (lignes directrices pour l’allègement des frais municipaux p. ex.);
n
Des
processus nouveaux ou améliorés (coordination améliorée des services de
logement et de soutien);
n
Le
renforcement de la capacité (formation de perfectionnement à l’intention des
organismes communautaires p. ex.).
2.
Superviser
l’élaboration du matériel de communication relatif à la SLV, à
l’intention du public interne et externe.
3.
Établir
un système de suivi des résultats.
4.
Rendre
compte au Conseil de la mise en oeuvre de la SLV.
CONSULTATION
Plus de 80 intervenants clés du système de
logements, dont des promoteurs du secteur privé, des propriétaires du secteur
privé, des organismes sans but lucratif locaux, des organismes offrant des
services sociaux et de soutien ainsi que les gouvernements fédéral et provincial
ont été consultés pour l’élaboration de la Stratégie du logement de la
Ville. Deux consultations officielles ont réuni les intervenants clés du
domaine pour discuter des problèmes du logement à Ottawa et des solutions
possibles. Une réunion portes ouvertes a eu lieu dans le but de recueillir des
commentaires sur la version finale du rapport sur la Stratégie du logement de
la Ville.
Une page Web « Stratégie du logement de la
Ville » a été développée et est régulièrement mise à jour afin de tenir les
gens au courant de la progression des travaux d’élaboration de la Stratégie
et de la façon d’obtenir d’autres renseignements. Les documents d’information
clés ont été affichés sur la page Web.
La
possibilité a été donnée aux responsables des directions de l’ensemble de la
municipalité de formuler leurs commentaires sur la version finale de la Stratégie
et ils ont été consultés au sujet de l’idée d’un comité interservices du
logement.
Les
comités consultatifs ont été consultés sur la version finale de la Stratégie
du logement de la Ville, afin de préparer le compte rendu au Conseil. Une
réunion a eu lieu à l’intention de tous les présidents de comité consultatif.
Le personnel a également participé aux réunions de nombreux comités.
Durant
sa réunion du 8 mai 2007, le Comité consultatif sur la pauvreté de la Ville a
approuvé une motion modifiée à l’appui de la Stratégie du logement de la
Ville :
Attendu que
la Stratégie du
logement de la Ville fera valoir de nouvelles façons de penser et de
nouvelles orientations pour la gouvernance du dossier du logement de la Ville,
garantissant ainsi un meilleur futur possible pour le logement à Ottawa;
Par
conséquent le Comité consultatif sur la pauvreté appuie entièrement les
recommandations du rapport sur la Stratégie du logement de la Ville proposée
et recommande que le Comité sur les services communautaires et de protection,
le Comité de l’urbanisme et de l’environnement et le Conseil approuvent le
rapport.
Durant
sa réunion du 20 juin 2007, le Comité consultatif sur les personnes âgées a
approuvé la motion suivante à l’appui de la Stratégie :
Attendu que le Comité consultatif sur les personnes
âgées (CCPA) est d’avis qu’il est essentiel pour la population vieillissante
que l’on réponde aux besoins en matière de soutien au logement;
Attendu que les services de soutien au logement sont
souvent essentiels pour que les personnes âgées et les personnes handicapées
puissent demeurer à la maison;
Attendu que le CCPA encourage les initiatives mises en
oeuvre par la Ville d’Ottawa de façon indépendante ou en partenariat avec
d’autres organismes (Centre d’accès aux soins communautaires, Réseau local
d’intégration des services de santé, organismes de soutien communautaire, etc.)
pour mettre en place des services de soutien au logement;
Qu’il soit résolu que le Comité
consultatif sur les personnes âgées appuie la proposition de Stratégie du
logement de la Ville 2007-2012, laquelle met l’accent sur les initiatives
d’aménagement de logements abordables, accessibles et en milieu de soutien, et
encourage de telles initiatives.
Durant
sa réunion du 26 juin 2007, le Comité consultatif sur la santé et les services
sociaux a fait connaître son appui à la Stratégie du logement de la
Ville :
En tant que politique stratégique à
long terme et en tant qu’exposé de principes sur le logement de la Ville, la
Stratégie du logement de la Ville proposée est une très bonne stratégie ainsi
qu’une prise de position claire et forte que le Comité appuie entièrement.
Le
Comité a également formulé des suggestions pour le rapport. Le personnel a
intégré sa suggestion de donner un rôle de premier plan à la Direction du
logement au regard de la mise en oeuvre de la SLV. Le Comité a également
demandé que des objectifs précis en matière de logements abordables soient
établis pour deux emplacements situés sur des terres fédérales
excédentaires : les plaines LeBreton et l’ancienne base des Forces
canadiennes de Rockcliffe. Le personnel souligne que la Stratégie du
logement de la Ville précise des mesures pour mieux atteindre les objectifs
de logement abordables de la Ville par le biais de l’aménagement et du
réaménagement sur l’ensemble de son territoire. En tant que document de haut
niveau, la Stratégie du logement de la Ville ne précise pas les détails
de la réalisation des objectifs pour des emplacements précis. Les objectifs
relatifs au logement abordable pour les terrains publics excédentaires, y
compris les terres fédérales, provinciales et municipales, nécessiteront des
consultations auprès des intervenants communautaires.
RÉPERSUSSIONS FINANCIÈRES
Il n’y actuellement aucune répercussion
financière. Toute répercussion financière de la Stratégie du logement de la
Ville, par l’intermédiaire du Plan directeur municipal, sera pris en
compte, le cas échéant, au moment de la préparation des budgets.
La Stratégie
du logement de la Ville 2007-2012 appuie les orientations stratégiques suivantes :
Priorités
en matière de service
C.
Renouvellement de l’infrastructure
4. Réparer,
remplacer ou améliorer le parc de logements de la Ville d’ici 2020, y compris
un examen des solutions novatrices pour sa remise en état.
E. Ville viable, en santé et active
3. Fixer un niveau élevé de réponse proactive
pour la municipalité au regard des besoins liés aux services sociaux, aux
logements sociaux, à l’aide à la vie autonome et à la santé publique des
résidents d’Ottawa.
4. Transférer en amont le coût des services
sociaux, du logement social et de la santé publique tout en conservant la
responsabilité de l’administration locale afin de tenir compte des besoins de
la collectivité.
6. En
collaboration avec les partenaires fédéraux et provinciaux, mettre fin à
l’itinérance à Ottawa au cours des dix prochaines années.
9. Exiger des collectivités et des centres
d’emploi axés sur la marche, les transports en commun et le vélo.
12. Continuer d’exercer des pressions pour le
développement annuel de 500 unités abordables pour les gens à faible revenu, en
ayant comme objectif l’élimination de
l’écart entre l’offre et la demande de logements abordables et
appropriés.
F. Gestion de la planification et de
la croissance
1.
Devenir
un chef de file de la conception communautaire et urbaine, y compris de la
création de logements pour les résidents de la ville qui touchent un faible
revenu et l’ensemble des résidents.
Priorités en matière de transformation
B. Prestation de services
2.
Intégrer
la mesure du rendement fondée sur les résultats en un modèle de prestation de
services souple et évolutif, qui respecte les approches axées sur trois
résultats essentiels, dans le but de répondre aux exigences de la collectivité
et de l’environnement.
DOCUMENT À L’APPUI
Document
un : Stratégie du logement de la Ville 2007-2012, fera
l’objet d’une diffusion distincte et sera conservé dans un dossier au bureau du
Greffier de la Ville.
DISPOSITION
La
Direction du logement, Services communautaires et de protection, se chargera de
la création d’un comité interservices sur le logement. Le comité rendra compte
dans un an de la progression de la mise en oeuvre de la Stratégie du
logement de la Ville.
Community and Protective Services committee extract of draft minutes 17 18
october 2007 |
|
Comité des communautaires et de protection extrait de l’Ébauche du PROCÈS-VERBAL 17 - le
18octobre 2007 |
CITY
HOUSING STRATEGY, 2007-2012
STRATéGIE DU LOGEMENT DE LA VILLE, 2007-2012
ACS2007-CPS-HOU-0012 city-wide / À l’Échelle de la ville
The Committee received a memo dated
16 October 2007 from the Health and Social Services Advisory Committee
providing comments on the Strategy. A
copy is held on file.
Russell Mawby, Director of Housing
gave a general overview of the report.
A copy of his PowerPoint presentation is held on file. He commented that the Strategy is intended
to provide accountability and monitoring of outcomes. Staff will provide updates each year on the progress of the 36
actions detailed in the report.
Councillor Feltmate asked where the
funding for the housing loss prevention services comes from and the Director
advised it is through SCPI (national homelessness initiatives) and therefore
sporadic. He confirmed that the
homelessness funding would be ending in two years, with no guarantee to
continue beyond that. When asked what
kind of pressure that will put on the City, he advised it will mean more people
would be using shelters and for longer stays, thereby impacting the City since
it funds shelter per diems (20% municipal, 80% provincial). When asked what the costs associated with
that are going to be, Mr. Mawby agreed to provide that information in a memo to
councillors.
Councillor Holmes asked whether
bonuses would be granted to developers who agree that a certain percentage of their
developed units be affordable. Through
their dealings with staff in the Planning Department, Mr. Mawby believed that
was something that had been considered.
John Moser, Director, Planning Branch and City Planner confirmed they
had looked at the issue of bonusing, but indicated the Planning and Environment
Committee had deferred it. He noted,
however, that with Bill 51, there is the opportunity to look at those
initiatives.
Prior to receiving the public
delegations, the Chair advised that a representative from the Alliance to End
Homelessness had registered to speak but was unable to attend. A copy of their written submission was
received and a copy is held on file.
Cliff Gazee, Chair and Lynn
Hamilton, member, Poverty Issues Advisory Committee referred to their memo dated 12 October 2007
in which they recommend:
1. That gaps in the provision of housing support services be identified and addressed.
2. A panel of disabled persons experiencing difficulties and gaps in housing support services and their advocates be included at the onset of the investigation into the planning and delivery of these services.
3. This
panel, along with those officials studying the issue, investigate the
feasibility of a client having the option to select an individual
caregiver or service provider not associated with any agency or organization to
fill their requirements and that the individual selected, be trained and paid
accordingly.
Ms. Hamilton
asked that the strategy
include the low income people, particularly, the disabled who live in
poverty. She noted that Direction 3 of
the Strategy includes “meeting the need for supports to housing” and cited two
examples brought forward by the community, which are included in their submission
dated 12 October. These examples illustrate
the gaps in services provided where clients are not always able to get the
assistance they require. Referring to
section 3.3 of the Strategy (continuing to determine the extent of unmet needs
for the supports to housing and recommended solutions), she explained that the
PIAC would like to see a joint panel with the official study and these matters
include clients that are experiencing such difficulties; to investigate these
matters so they can provide the information and work on the solutions to help
overcome these problems, thereby reducing the number of crisis leading to other
problems. A copy of their memo is held
on file.
Catherine Gardner commented that while there may be
accessible housing built into some communities, the communities themselves are
not totally accessible in the sense that other people’s homes are not
accessible to them. She also made note
of the range of ages of people living in accessible housing and the need to get
housing that is accessible for people with disabilities along with the support
systems that will maintain their independence in their home. She suggested there be two-stage housing for
people with disabilities whereby independent seniors can live in one part and,
as they progress, move into another part but still maintain their community
support.
Councillor Cullen inquired how the
Strategy would address the concerns raised by the delegation and Mr. Mawby
explained that one of the principles put forward is to build housing that is
more accessible in general. He agreed
that the principles raised by the delegation are those the City should be
thinking about.
Joyce McNeely, resident made reference to the partnership
between St. Johns’ Anglican Church and Teron Development, that allow for a low
to moderate income family to purchase the condominium and she suggested that is
an initiative that would be very welcome for those people and would help to
allay some of the affordability aspects.
She believed it would be better to encourage developers to include
affordability in their planning. She
was encouraged with the concept of supportive housing and would suggest that
which was presented by the United Way earlier today, is a model for a
broader-based supportive housing initiative - not just for seniors, but for the
disabled as well as people suffering from addictions and mental illness. She noted that the LHIN provides funding for
certain components of supportive housing and was also aware that Action Ottawa
had funds available for such initiatives and she agreed that the integration of
these different departments is relevant and important and needs to be moved
forward as soon as possible. She
further suggested to Councillor Holmes (as chair of the Social Housing
Committee) that they look at the per centage of individuals who have been in
social housing for a long period of time and moving them into an affordable
housing condominium, possibly even applying a percentage of the rent paid over
a long period of time as equity towards the purchase of an affordable condominium
or home.
Pamela Cripps, President, Co-op
Housing Association of Eastern Ontario (CHASEO) strongly supported the Strategy. They believe that housing is an important
tool to build a safe and healthy community.
Further, they support the three-pronged approach of building, preserving
the stock they have and the supportive housing that is always necessary. CHASEO appreciates the integrated approach
being proposed and urges the Committee to encourage the senior levels of
government back into the housing business, recognizing none of this can proceed
without their financial support. She
also urged Council not to get pressured by developers saying they would not be
able to afford to contribute to integrated communities.
Following the public delegations,
the Committee considered three Motions presented as follows:
Moved by A. Cullen
That the following be added to
Direction 3: Meeting the Need for
Supports to Housing: (pg. 64 of the CHS)
3.9 Actions:
Develop an integrated community
development model to support social housing communities involving the City’s
social services, public health, recreation and culture, housing, police, and
community partners.
Context:
The City has a leadership role to
play in promoting better co-ordination across the diversity of sectors that
provide housing support services.
Internally following amalgamation
the City has both the opportunity and responsibility to be effective in
supporting low-income communities, particularly social housing
communities. The City has a number of
branches who provide support activities to these communities, and the
opportunity now exists to better co-ordinate and integrate these activities
through a community development model in order to make more effective use of
the City’s resources so to achieve healthy, sustainable, inclusive communities.
CARRIED
Prior to considering the second Motion, Councillor
Bédard suggested some word changes to clarify the intent of the Motion. Councillor Cullen accepted both amendments.
Moved by A.
Cullen
Add to Appendix One, under Direction
Three – Evaluating Outcomes: (pg. 75 of CHS)
M. Co-ordination
of services/activities to achieve healthy, sustainable, inclusive communities):
·
Reduction in police service calls, 9-1-1 calls,
for crisis intervention
·
Reduction in anti-social behaviour
·
Reduction in vandalism
·
Increase in participation in City recreational
programs
·
Increase in employment participation
·
Increase in civic participation, volunteer
activities.
CARRIED
Moved by A. Cullen
Whereas the City’s Housing
Strategy indicates:
·
Since 1996 94% of new housing in Ottawa has been
ownership housing (50% single detached homes) only 6% was built as rental
housing;
·
37% of renter households (42,000 households in
Ottawa) currently pay in excess of 30% of their income on housing, leaving
insufficient funds for food, clothing and other essentials;
·
An Ottawa household currently needs more than two
minimum wage jobs to afford the average rent for a two-bedroom apartment (2006
average 2-bedroom monthly rent $806; monthly affordable rent for 2 person on
minimum wage $712);
·
The City has received inadequate funding to build
affordable housing units directly. In
2004 the City established an annual target of building 500 affordable housing
units for 10 years (under the Action Ottawa program). By 2007 the City had obtained funding for 586 units or 30% of its
target by 2007, leaving a 70% gap;
·
Growth projections for Ottawa shows that Ottawa
will grow from 2007 to 2021 by 9,300 households, but given housing market
behaviour, 3,700 of these new households (40%) will face affordable housing
challenges;
· The
City of Ottawa’s Official Plan sets a target of 25% of new homes to be
affordable to the 40% income percentile.
However, this target has not been met since adopted in 2003. In 2006, only 13.9% of ownership completions
were affordable to households at the 40% income percentile (earning
$58,000). For those at the 30% income
percentile (earning $45,000) only 0.8% were affordable;
Whereas it is clear that Ottawa’s housing
system does not work for those 140,000 households earning less than $58,000,
that what is needed is a requirement that as new developments proceed,
affordable housing be built as a component of the development, in order to
assure better balanced communities with better social outcomes for working poor
and their families;
Whereas inclusionary housing policies are
regulatory instruments used by provincial or state and local governments to
encourage or require that new residential developments require a percentage of
housing (usually 10-25%) that is affordable to moderate and low income
households;
Therefore
be it resolved that a policy on inclusionary housing be developed for Committee
and Council consideration, including any necessary legislative changes.
CARRIED
Councillor Feltmate asked staff to
comment on Recommendation 2 put forward by the PIAC. The Director indicated that as part of the implementation of this
Strategy, staff would create and reconstitute an interdepartmental committee of
staff, which will prioritize the 36 actions and bring information on each of
those actions to Council. One of those
actions is to look at the gap in supports.
He added that many of these actions would require significant
consultation in the development of a report, including recommendations for
changes to policy and legislation. He
confirmed he would take the PIAC request and incorporate it into the planning
to respond to that.
That the Community and Protective Services Committee and the Planning and Environment Committee recommend that Council:
1.
Adopt the City
Housing Strategy, 2007-2012 (to be issued separately and held on file with the
City Clerk’s Office).
2.
Direct staff to
implement the City Housing Strategy through the City Strategic Plan and to
incorporate the strategies and directions of the City Housing Strategy into
branch work plans and corporate policies and program development.
3. Direct staff to report back in one year
on progress in implementing the City Housing Strategy.
CARRIED,
as amended
CITY HOUSING STRATEGY, 2007-2012
STRATéGIE DU LOGEMENT DE LA VILLE,
2007-2012
ACS2007-CPS-HOU-0012 city-wide / À l’Échelle de la ville
Following
a recess to deal with Agenda 19, the meeting resumed at 12:30 p.m.
The following correspondence was received and
is held on file with the City Clerk:
·
Letter from Marion
Wright, dated October 23, 2007
·
Letter dated
October 18, 2007 from Mary-Martha Hale, Chair, The Alliance to End
Homelessness
Russell Mawby, Director of Housing, Community and Protective Services, provided a PowerPoint presentation, which is on file with the City Clerk.
In response to questions from Chair Hume with respect to inclusionary zoning, Mr. Mawby submitted the following points:
· It is only one part of a comprehensive approach that is intended to fill gaps in the current system.
· Over 200 jurisdictions in the United States utilize inclusionary zoning backed by state funding.
· Most large Canadian cities are investigating this option in order that new development approvals do not worsen the affordability gap.
· It would require 15 to 25 per cent of units be affordable to the twentieth income percentile as a condition of development approval.
· These units are usually provided to non-profit organizations to preserve affordability over the long run by avoiding windfall gains and selling the units at an inflated price for profit.
· The Province of Ontario has given municipalities the power to establish minimum density targets for new development.
· Evidence shows little overall impact on the costs of dwellings as the land price is adjusted accordingly.
Councillor Monette expressed support for pursuing inclusionary zoning powers with the Province, noting it would allow Council to achieve its social and affordable housing goals. He touched on a recent example in his ward on Tompkins Avenue where the number of units was reduced from 22 to 16. Mr. Mawby noted the City has not reached its annual social housing target of 500 units because of a lack of federal and provincial funding. Councillor Monette suggested the 500 units be spread out to each ward with the assistance of inclusionary zoning powers. Mr. Mawby stated the City of Toronto is leading the charge with respect to seeking inclusionary zoning powers and the issue has been raised with the Association of Municipalities of Ontario and through provincial policy consultation.
In response to questions from Councillor Cullen with regard to the Provincial Policy Statement, Mr. Mawby explained the Official Plan target is that 25 per cent of units be affordable to the fortieth income percentile for home buyers (up to $58,000 per year, representing 140,000 families in Ottawa) and the thirtieth percentile for renters. In contrast, the Provincial Policy Statement sets a target of 25 per cent for the sixtieth percentile for home ownership.
Councillor Cullen also touched on the motions previously approved by the Community and Protective Services Committee. Mr. Mawby confirmed staff’s support of these recommendations. Councillor Cullen discussed the City of Montréal’s Strategy for the Inclusion of Affordable Housing in New Residential Projects and other Canadian examples, such as Vancouver and Toronto where density bonusing is utilised.
Councillor Desroches suggested inclusionary zoning could be viewed as heavy handed and questioned if the City had the authority to implement such a tool. Mr. Mawby responded the City would be required to seek authority by the Province to enact this type of zoning measure. He noted the City does have a number of voluntary programs, including incentives to developers. The Housing First Policy, which applies to the disposal of City-owned land, includes as a requirement of sale that Official Plan targets be met. Mr. Mawby explained evidence has shown no extra cost to the developer for achieving those targets as land prices are adjusted taking into account the cost of building the lower cost units.
Tim Marc, Senior Legal Counsel clarified the City currently has powers under the Planning Act to allow for upzoning for community benefit purposes (e.g. in exchange for affordable units). A policy to proceed with these powers would be required.
In response to questions from Councillor Feltmate, John Moser, Director of Planning and City Planner confirmed all plans for developing communities include a provision with respect to affordable housing. In regard to the Fernbank Community Design Plan, he noted that it would be raised and included in the document. Mr. Mawby confirmed the Riverside South Community Design Plan did call for a seven per cent land allotment for affordable housing; however, the land must be purchased. He noted the developer has discussed selling the land at a wholesale price rather than market value.
Councillor Feltmate stated she would be moving a motion directing staff to bring forward a report in order that secondary plans and community design plans be required to identify at least seven per cent of residential units for affordable housing to the twenty-fifth income percentile and below.
Councillor Legendre discussed amending the zoning of former school sites from institutional to residential prior to the sale for residential redevelopment. Mr. Moser noted school boards have not been interested in such a change in process. He confirmed that in suburban areas school sites now receive a dual zoning to set out how the site will be developed should a school not proceed. Councillor Legendre suggested the City should ask the Province to require that a zoning amendment must come forward prior to the disposal of government lands.
In response to questions from Chair Hume, Mr. Mawby noted the City could achieve some of these goals as a landowner by generating a change in the market. He noted cities that do have inclusionary zoning powers, such as Saskatoon, Edmonton, Calgary and Montréal, end up with more comprehensive approaches to meeting market needs as compared to Ontario cities. Mr. Mawby indicated the incentive programs currently available to the municipality (e.g. waiver of development charges) are being used as much as possible but take up is modest. He opined they are not generous enough to overcome the natural desire to pursue the existing market, which is booming. When incentives have been applied, it has led to very positive results, such as Somerset Gardens, where incentives total about $6,500 per unit. He pointed out government subsidy is required in order to achieve the very low levels of affordability.
With regard to best practices, Councillor Doucet raised the example of France, which recently celebrated the twenty-fifth anniversary of the enactment of a law requiring that 25 per cent of new housing be affordable. The Councillor noted that despite heated debate at the time, no French politician would now seek to repeal the legislation as it struck a reasonable balance for new housing. He stated current tools are not enough and touched on the lack of provincial and federal funding. He noted cities that remain dynamic and exciting are ones that have inclusive housing. Mr. Mawby indicated staff would be returning to Committee and Council, pursuant to Councillor Cullen’s previously approved motion, on the use of inclusionary planning and its application throughout the world.
The Committee heard from the following public delegations:
Pierre Dufresne and Jack Sterling, Ottawa-Carleton Homebuilders Association made the following points on behalf of the OCHA:
· They oppose the imposition of inclusionary zoning as a means of making up for the deficit in funding for social housing. It is the equivalent of downloading to the private sector.
· The issue must be defined by distinguishing market-priced affordable housing from subsidized housing.
· The community benefit of affordable housing should not be borne solely by developers and new homebuyers. Developers are entitled to build and sell housing at a price that is more than the cost to produce it.
· The industry is meeting the current Official Plan objective, which exceeds Provincial Policy Statement targets.
· A tool kit implementation strategy is required, which may allow for some of the subsidised housing targets to also be achieved.
· The City should also look to how such policies can be implemented in a more sustainable and fairer fashion as part of the new Official Plan process.
· The industry supported the dedication of seven per cent of land within new communities; however it is incumbent on all levels of government to provide funding sources.
· A recent study has shown the only financially viable solution to achieve affordable housing is to construct concrete high-rises outside the greenbelt. The business case does not support the three other options (wood construction inside and outside the greenbelt, as well as concrete high-rise inside the greenbelt).
· Other jurisdictions such as Florida should not be viewed as comparables as they operate within different regulatory and funding frameworks with different climatic environments.
· The industry has supported every attempt to reach affordable housing targets and will continue to encourage the City to work together. For instance the industry supported the Housing First Policy and the former school site issue identified by Councillor Legendre.
· The new home building industry produces 5,000 homes per year, which represents approximately 12,000 new residents. These people, who represent less than one per cent of the overall population, should not be responsible to provide 25 per cent of the solution for affordable housing.
In response to questions from Chair Hume, Mr. Sterling indicated the City must allow the full range of tools currently available to be used fully in a coherent and comprehensive manner. Mr. Dufresne noted the development industry has tried to come up with innovative, cost-effective solutions but the City routinely refuses these. Mr. Sterling stated the City does not speak with one voice and departments have various pet projects, which make it difficult to deliver on affordable housing. With respect to Community Design Plans, he suggested all the desired community benefits, such as saving greenspace, providing transit, and providing seven per cent of affordable housing, cannot be achieved solely on the shoulders of landowners or homebuilders.
In response to a question from Councillor Holmes with regard to cement high-rise construction outside the greenbelt, Mr. Sterling stated there is not a market for this type of development.
Mr. Dufresne added there are wood frame unsubsidized condominiums in the suburbs that meet the affordable housing targets in the Official Plan and exceed those in the Provincial Policy Statement without being sold for less than the cost to build.
With regard to Somerset Gardens, Councillor Holmes clarified the builder paid market price for the land and the City waived fees and charges, which resulted in units priced well below market price. She suggested in that case there was an interest to provide affordable housing by taking less of a profit.
Mr. Sterling responded the fees were deferred and built back into the financing of the units. Councillor Holmes countered fees could be waived if necessary, which has occurred in the past for non-profit organizations.
Mr. Dufresne noted it is an example of how the system could work and is not something the industry would oppose. Councillor Holmes suggested the City is looking for a developer, which is interested in pursuing similar projects. With respect to waiving fees, Mr. Sterling cautioned that the City’s capital needs remain and must be paid for.
Mr. Dufresne touched on zoning incentives (bonusing), noting it has not been supported politically. Councillor Holmes responded intensification could be achieved in the downtown area without destroying heritage areas. She noted major intensification has occurred in Somerset Ward at Lebreton Flats and possibly in the future at the Technical High School site.
Responding to questions by Councillor Legendre with respect to the difference between bonusing and inclusionary zoning, Mr. Dufresne specified the former allows for partnership and trade off between the City and homebuilders by allowing increased density in exchange for affordable units. The latter is more arbitrary by placing requirements solely on developers to provide a social good. Mr. Sterling stated that stand-alone solutions do not work and a comprehensive approach is needed. He expressed support for Mr. Legendre’s earlier suggestion regarding former school sites.
Councillor Doucet once again discussed other jurisdictions that lead the way with respect to affordable housing. Mr. Mawby reiterated the upcoming report would discuss these various best practices. He noted the City has direct experience in development through the Action Ottawa Program, which showed townhouses can be built in the core for $160,000 and lower, including the cost of the land and deferral of development charges.
Debbie Barton and Catherine Boucher, representing the Ottawa Social Housing Network, which comprises over 50 housing providers with over 20,000 housing units, expressed support for the recommendations previously approved by the Community and Protective Services Committee. The network did take part in many consultations over the years on this subject.
Ms. Barton commended the City for setting out a roadmap to help build healthy, inclusive and sustainable communities that meet the needs of all residents. She noted voluntary targets have not been met in the current housing market and expressed concern with the lack of assistance provided to those individuals below the fortieth income percentile. She stated good housing policy equates to good economic policy. She expressed her willingness to work with the City to seek the necessary legislative changes to ensure the municipality has a variety of tools to ensure that all citizens are appropriately housed.
Ms. Boucher has worked for a social housing corporation with 30 years of existence as a developer, owner and manager. As a developer, she agreed with earlier remarks with respect to dealing with the various layers of bureaucracy at City Hall and suggested the current arrangement offers all carrots and no sticks. Ms. Boucher explained that her corporation is building two to three cement buildings in the core with some incentives provided by the City but only for 100 of the 200 units. She urged the City to seek inclusionary zoning powers because targets will never be reached otherwise.
In response to questions from Councillor Holmes, Ms. Boucher stated a concrete one-bedroom unit could be built downtown within the current framework for approximately $150,000 or $435 per square foot. Mr. Mawby added that one-bedroom units are sold at Somerset Gardens for between $145,000 and 195,000.
Steve Pomeroy, Focus Consulting related his vast experience, including work on the Federation of Canadian Municipality’s National Housing Strategy. He stated new construction should not be the only focus in achieving affordable housing targets. He noted new units only represent 0.7% of the issue. Mr. Pomeroy suggested the most critical issue is the loss of 2,500 rental units over the last decade as a result of demolitions and conversions, with approximately 10,000-15,000 additional units no longer affordable due to increasing rents. He suggested buying and repairing existing buildings for affordable housing is much less expensive. With respect to inclusionary zoning, Mr. Pomeroy indicated over 300 jurisdictions in the United States have passed legislation or ordinances. The first attempt at implementing such a requirement was tossed out by the US Supreme Court in 1971. The National Association of Homebuilders is on record as saying that “most inclusionary zoning by-laws do not deprive developers of a reasonable economic return.” In the United Kingdom, the term “planning gain” is used. He noted inclusionary zoning could work if it is done in a negotiated way that tries to find some compromise.
Mr. Pomeroy advised that he completed a study for the Ontario Non-Profit Housing Association, which will be going forward to the Province with recommendations to clarify and strengthen Section 37 of the Planning Act and the 2005 Provincial Policy Statement. He explained private rental development has been modest in Canada over the last 15 years.
Although 34 per cent of households in Canada are renters, less than 10 per cent of new housing stock is rental housing. Mr. Pomeroy suggested following Montréal’s example by setting in place a set of policies that focus public resources for both acquisition/rehabilitation and new construction to assist the very needy and address homelessness. Inclusionary zoning can create affordable homeownership opportunities for the entry level of the market.
Responding to questions from Councillor Cullen, Mr. Pomeroy agreed with the recommendation to study how inclusionary zoning is used in other jurisdictions with a report back to Committee and Council.
Councillor Legendre noted subsidisation is absent from the debate. He noted capital or income subsidies could be utilised to bridge the gap between what residents can afford and pay (rent supplements or housing allowances). Mr. Pomeroy suggested a comprehensive strategy would include both types of subsidy. He also stated there is not strong empirical evidence to support that such subsidies drive up rents.
Chair Hume touched on favouring the purchase and rehabilitation of rental stock in a market with an expanding vacancy rate. Mr. Pomeroy suggested it would be a strategic investment but federal and provincial funding and regulations remain an issue. He agreed a variety of tools are required and inclusionary zoning must be accompanied by an incentive based policy.
Councillor Doucet also spoke to the conversion and loss of rental units. Mr. Mawby reported the City has been lobbying the Provincial government to give municipalities flexibility to respond.
Trudy Sutton, Executive Director of Housing Help, accompanied by Jill McFarland, expressed support for the proposed strategy, noting 35 per cent of households in Ottawa are of low or modest income. Ms. Sutton explained both Housing Help and Action-Logement provide services to tenants to prevent loss of housing and to find affordable housing. She noted Miloon Kothari, a United Nation’s envoy who visited Ottawa in preparing a report on Canada's compliance with treaties it has signed covering social and economic rights, directed most of his recommendations to the federal and provincial governments, but called on municipal authorities to remove barriers to the development of truly affordable housing by requiring a proper mix of affordable units in all developments.
A written statement was also received and is held on file with the City Clerk from Rosine Kaley, Executive Director of Action-Logement, who had registered to speak but was unavailable when this item was discussed.
In response to questions from Councillor Hunter, Ms. Sutton indicated the strategy provides a framework for concrete action, rather than a piecemeal approach. Councillor Hunter suggested the strategy calls for more study, falls short, and fails to act with concrete actions. Ms. McFarland stated the proposed strategy recognizes the complexity of the housing puzzle and acknowledged action could be quicker but a concerted, strategic approach is most beneficial with the use of a variety of tools.
John Dickie, Chair of the Eastern Ontario Landlord Organization, which represents the owners and managers of over 34,000 rental units in Ottawa, read from a written submission that is held on file with the City Clerk. Mr. Dickie expressed support for the bulk of the recommended actions with a few minor exceptions as noted further. With respect to the affordability continuum, single person households represent 60 per cent of the twentieth income percentile. Bachelor, one-bedroom and rooming house units can be affordable to these individuals. The secondary rental stock (single-family homes, duplexes and triplexes) has increased. Over the last decade, household size has only decreased by one per cent but household income rose by an average of 30 per cent. In regard to inclusionary zoning, Mr. Dickie posited it is a form of price control and raises the cost of market units when mandated without offsets and subsidies. He suggested deferring inclusion of the zoning measure in the strategy by directing the Housing branch to come forward with a detailed report, which would include consultations with stakeholders.
Subsequent to clarifications sought by Chair Hume, Mr. Dickie stated inclusionary zoning within the existing framework would lead to developers pulling out of the market. He did agree with some caveats that inclusionary zoning could work if the City steps up with density bonusing or other incentive measures. Mr. Pomeroy indicated the landlord industry objects to inclusionary zoning as an arbitrary requirement, as opposed to a desired agreeable option.
Councillor Hunter suggested inclusionary zoning is not revolutionary, noting some communities in the nineteen sixties and seventies, such as Beaverbrook, Craig Henry, and Tanglewood were developed on inclusionary principles (i.e. mixed housing types). Mr. Pomeroy responded the problem is that inclusionary zoning is expressed in terms of a real and true subsidy with controls. They discussed the importance of providing a mix of housing types, building equity, and moving up the housing ladder as income increases.
Councillor Legendre focussed on the issue of unit size in relation to income. The Vital Sign report addressed the widening gap between the rich and the poor in the context of growing prosperity. In that regard, 19 per cent of families in Ottawa lived below the poverty line in 2005 and the trend is worsening as compared to 2000. Mr. Pomeroy commented that over the last five years, the growth of ownership has been staggering.
It has removed higher income renters from the rental market. He suggested the statistics should be looked at closely in terms of per capita income versus household income.
Marion Wright, Executive Director of the Canadian Mental Health Association, appeared on behalf of the Alliance to End Homelessness, a coalition of over 70 agencies. She noted homelessness is a very complex issue and expressed strong support for the actions and strategic directions set out in the strategy.
She applauded the inclusion of outcome monitoring as part of the process and urged the creation of a development review tool to monitor how development or redevelopment contributes to achieving Official Plan policies and other City objectives. Ms. Wright also referred to the visit of Mr. Kothari and urged that housing targets be mandatory. The Report Card on Homelessness showed 10,055 households are on the social housing registry in Ottawa and in 2006 9,010 individuals stayed in emergency shelters for at least one night. Incomes at the lower end of Ottawa’s income continuum have stagnated or fallen in real terms since 1995, while rents have kept pace with inflation. In closing, the Alliance applauded the strategy and encouraged greater federal and provincial funding to end homelessness.
Councillor Holmes noted it is not the first time a United Nations representative has deplored that Canada is the only federal government in the western world that does not have a national housing strategy. Ms. Wright agreed to join with the City to press the federal government. She noted Senator Michael Kirby, on behalf of the newly established Mental Health Commission, supported a national strategy as a means of assisting those affected by mental illness and their families.
Following delegations, the Committee proceeded to debate and consideration of recommendations.
Chair Hume stated Councillor Cullen consented to replace the word “policy” with “report” in his motion previously approved by the Community and Protective Services Committee.
Councillor Hunter indicated he would not support the motion requesting a report on inclusionary zoning, suggesting councillors can do their own homework on the subject and other alternatives. He stated he would not support the proposed strategy, as it is far too vague and nebulous.
Councillor Holmes supported the strategy and the study of all tools to assist the City to bring together all parties in order to achieve long lasting progress. She also commended staff on their efforts and report, which can now be used as a base to move forward.
Councillor Doucet spoke of the consequences of not providing affordable housing and the inability to keep housing on the national, provincial and municipal political radar.
Councillor Feltmate spoke of the importance of building partnerships with the private sector and senior levels of government. She stated the strategy allows the City to move forward in a concrete fashion.
Councillor Monette also spoke in favour, reiterating his earlier point with regard to inclusionary zoning and spreading affordable units throughout the City.
Councillor Desroches noted he would support the strategy because the City needs a plan to move forward in discussions with federal and provincial counterparts. He stated it would be a valuable exercise to shed greater detail on the tool of inclusionary zoning, which was the only recommendation that did not achieve full consensus.
Chair Hume indicated he would be voting in support, as the framework will assist the City in comprehensively addressing housing gaps by bringing together all parties without resorting to band-aid solutions. He also spoke of the pressing issue of homelessness and supported bringing back reports on inclusionary zoning and community design plans.
Moved by P. Feltmate:
Be It
Resolved that staff bring forward a report that secondary plans and community
design plans be required to identify at least 7% if residential units for
housing that will be affordable for people whose income is in the 25 income
percentile and below.
CARRIED
The Committee considered the recommendations previously approved by the Community and Protective Services Committee with the modification consented to by Councillor Cullen and as amended by the Feltmate motion.
That the Planning and
Environment Committee recommend Council:
1.
Adopt the City
Housing Strategy, 2007-2012 (to be issued separately and held on file with the
City Clerk’s Office).
2.
Direct staff to
implement the City Housing Strategy through the City Strategic Plan and to
incorporate the strategies and directions of the City Housing Strategy into
branch work plans and corporate policies and program development.
3.
Direct staff
to report back in one year on progress in implementing the City Housing
Strategy.
4. That the
following be added to Direction 3:
Meeting the Need for Supports to Housing: (pg. 64 of the CHS)
3.9 Actions:
Develop
an integrated community development model to support social housing communities
involving the City’s social services, public health, recreation and culture,
housing, police, and community partners.
Context:
The City
has a leadership role to play in promoting better co-ordination across the
diversity of sectors that provide housing support services.
Internally
following amalgamation the City has both the opportunity and responsibility to
be effective in supporting low-income communities, particularly social housing
communities. The City has a number of
branches who provide support activities to these communities, and the
opportunity now exists to better co-ordinate and integrate these activities
through a community development model in order to make more effective use of
the City’s resources so to achieve healthy, sustainable, inclusive communities.
5. Add to
Appendix One, under Direction Three – Evaluating Outcomes: (pg. 75 of CHS)
M. Co-ordination
of services/activities to achieve healthy, sustainable, inclusive communities):
·
Reduction in police service calls, 9-1-1 calls,
for crisis intervention
·
Reduction in anti-social behaviour
·
Reduction in vandalism
·
Increase in participation in City recreational
programs
·
Increase in employment participation
·
Increase in the civic participation, volunteer
activities.
6. Whereas the City’s Housing Strategy
indicates:
·
Since 1996 94% of new housing in Ottawa has been
ownership housing (50% single detached homes) only 6% was built as rental
housing;
·
37% of renter households (42,000 households in
Ottawa) currently pay in excess of 30% of their income on housing, leaving
insufficient funds for food, clothing and other essentials;
·
An Ottawa household currently needs more than two
minimum wage jobs to afford the average rent for a two-bedroom apartment (2006
average 2-bedroom monthly rent $806; monthly affordable rent for 2 person on
minimum wage $712);
·
The City has received inadequate funding to build
affordable housing units directly. In
2004 the City established an annual target of building 500 affordable housing
units for 10 years (under the Action Ottawa program). By 2007 the City had obtained funding for 586 units or 30% of its
target by 2007, leaving a 70% gap;
·
Growth projections for Ottawa shows that Ottawa
will grow from 2007 to 2021 by 9,300 households, but given housing market
behaviour, 3,700 of these new households (40%) will face affordable housing
challenges;
·
The City of Ottawa’s Official Plan sets a target
of 25% of new homes to be affordable to the 40% income percentile. However, this target has not been met since
adopted in 2003. In 2006, only 13.9% of
ownership completions were affordable to households at the 40% income
percentile (earning $58,000). For those
at the 30% income percentile (earning $45,000) only 0.8% were affordable;
Whereas
it is clear that Ottawa’s housing system does not work for those 140,000
households earning less than $58,000, that what is needed is a requirement that
as new developments proceed, affordable housing be built as a component of the
development, in order to assure better balanced communities with better social
outcomes for working poor and their families;
Whereas
inclusionary housing policies are regulatory instruments used by provincial or
state and local governments to encourage or require that new residential
developments require a percentage of housing (usually 10-25%) that is
affordable to moderate and low income households;
Therefore
be it resolved that a policy report on inclusionary housing be developed
for Committee and Council consideration, including any necessary legislative
changes.
7. Be it resolved that staff bring forward a report that secondary plans and community design plans be required to identify at least 7% of residential units for housing that will be affordable for people whose income is in the 25th income percentile and below.
CARRIED as amended with G. Hunter
dissenting.