2.             ON-STREET PARKING PERMIT POLICY

 

ÉTUDE DU STATIONNEMENT SUR RUE AVEC PERMIS    

 

 

Committee recommendationS AS AMENDED

 

That Council approve:

 

1.         The City of Ottawa On-Street Parking Permit Policy as set out in Document 1, as amended by the following:

 

a)   that the assessment criteria be simplified to allow on-street parking permits on a street when:

(i)                 a 60% in the central area and a 75% in the outlying area majority of households on the street agree;

(ii)               there is adequate space for on-street parking on the street;

(iii)             A street minimum no smaller than one block or equivalent would qualify as a street; and

(iv)             The program be available city-wide without request for zone study or definition as long as 60% of residents in the central area and 75% of residents in the outlying area request it.

 

b)   That the monthly rate be the same for the 12 months of the year, for example the rate for residential parking be $50 per month (annual fee of $560, which gives a small discount).

 

c)   That Policy 3.5 – Policy Regarding Existing Parking Permit Zones be amended to add the following:

“The Ward Councillor will be consulted prior to the cancellation of, or modification to, a zone.”

 

d)      That all practices, conditions, fees and modalities currently in place in the existing Permit Parking Program established for the Overbrook/Baseball Stadium on Coventry Road be maintained as specific to the best functioning of the Program and the Stadium in the future.

 

e)      That the following be referred to staff for a report back to the Transportation Committee and the Planning and Environment Committee:

that the Temporary Consideration Permit for construction be allowed to be transferable from one vehicle to another.

 

f)       That the five areas in the former City of Vanier that allow non-resident permit parking where permits are typically issued to employees of adjacent commercial buildings for day use parking, contrary to the guiding principles set out in Section 2.0 of the Policy no longer be sold to non-residents as of November 2007.

 

g)      That staff be directed to review Zone 8 – Lowertown West on the map of existing on-street parking zones, and prepare for Committee a recommendation to deal with situations where, because of heavy use by employees or patrons of the Byward Market, parking permit holders have very little possibility of parking, and that staff look at exclusive rights for permit parking holders for specific parking spaces in that area.

 

2.         The On-Street Parking Permit Fees Schedule as set out in Document 2, effective 1 July 2007.

 

3.         That staff report back on how the new On-Street Parking Policy is operating by May 2008 including any concerns raised in implementing the policy.

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RecommandationS MODIFIÉES du Comité

 

Que le Conseil approuve :

1.         La Politique de la Ville d’Ottawa relative à l’octroi de permis de stationnement sur rue, telle qu’elle est décrite dans le Document 1, modifiée par ce qui suit :

a)   Que les critères d’évaluation soient simplifiés de façon à permettre l’octroi de permis de stationnement sur rue sur une rue en particulier :

(i)         lorsque la majorité des ménages de la rue (60 % dans la zone centrale et 75 % dans la zone périphérique) sont d’accord;

(ii)        lorsqu’il y a un espace suffisant pour le stationnement sur rue;

(iii)       la rue doit au minimum couvrir un pâté de maisons ou l’équivalent;

(iv)       le programme doit être offert à l’échelle de la Ville sans qu’il y ait demande de définition ou d’étude de zone dans la mesure où 60 % des résidents de la zone centrale et 75 % des résidents en périphérie le demandent.

b)   Que le tarif mensuel soit le même pour les 12 mois de l’année, par exemple, que le tarif pour le stationnement résidentiel soit de 50 $ par mois (tarif annuel de 560 $, ce qui donne un petit rabais).

c)   Que la Politique 3.5 – Politique sur les zones actuelles de stationnement avec permis soit modifiée de façon à ajouter ce qui suit :

« Le conseiller sera consulté avant l’annulation ou la modification d’une zone ».

d)      Que toutes les pratiques, conditions, modalités et que tous les tarifs actuellement en place en vertu du Programme actuel de stationnement avec permis qui ont été établis pour le stade de baseball-Overbrook sur le chemin Coventry soient maintenus tel quels pour le meilleur fonctionnement du Programme et du stade à l’avenir.

e)      Que ce qui suit soit reporté au personnel qui fera rapport au Comité des transports et au Comité de l’urbanisme et de l’environnement :

que le permis de stationnement de considération temporaire pour les travaux de construction puisse être transféré d’un véhicule à un autre.

f)       Que les cinq secteurs formant l’ancienne Ville de Vanier qui permettent la vente de permis de stationnement aux non-résidents pour les zones où des permis sont habituellement délivrés aux employés des immeubles commerciaux adjacents pour le stationnement de jour, contraire aux principes directeurs énoncés dans la Section 2.0 de la politique, ne puissent plus vendre de ces permis aux non-résidents à compter de novembre 2007.

g)      Que l’on demande au personnel d’examiner la Zone 8 – Lowertown Ouest sur la carte des zones actuelles de stationnement sur rue et qu’il prépare pour le Comité une recommandation pour gérer les situations où, en raison de l’utilisation excessive par les employés ou les clients du Marché By, les détenteurs de permis de stationnement ont peine à se trouver un stationnement, et que le personnel envisage des droits exclusifs pour les détenteurs de permis de stationnement afin que ces derniers aient leurs propres espaces de stationnement dans ce secteur.

2.         La grille tarifaire décrite au Document pour l’octroi des permis de stationnement sur rue qui doit prendre effet le 1er juillet 2007.

3.         Que le personnel fasse rapport au plus tard en mai 2008 sur le fonctionnement de la nouvelle Politique de stationnement sur rue, y compris faire part de toute préoccupation soulevée dans la mise en œuvre de la politique.

 

Documentation

 

1.      Deputy City Manager, Public Works and Services, report dated 10 April 2007 (ACS2007-PWS-TRF-0002).

 

2.      Extract of Minutes 6, Transportation Committee meeting of 2 May 2007.

 

3.      Maps detailing the “central” and “outlying” areas for purposes of the Parking Permit Policy, as per the Committee Recommendations 1a) (i) and (iv), will be distributed separately.