8. ACADEMIC ATHLETIC
COMMUNITY PARTNERSHIP (AACP)
|
WHEREAS the
City of Ottawa 20/20 Plan states that the City ''will actively search for opportunities
to provide facilities and programs locally…''
WHEREAS the
City of Ottawa October 2001 feasibility Study for a Multipurpose Sport
Development and training Facility indicated that the City of Ottawa is
experiencing ''increasing demands for sport, culture and other leisure
facilities that support enhanced skill development… '';
WHEREAS there
is a shortage of and increasing demand for recreational and cultural facilities
in Orléans;
WHEREAS the
Academic Athletic Community Partnership (AACP), as a non-profit corporation,
has developed an innovative concept that would combine a high school with a
multi purpose, integrated sports facility containing ice rinks, gymnasium,
outdoor soccer and track facilities in Orléans;
WHEREAS the
AACP has received official endorsements from the Canadian Olympic Committee,
Hockey Canada, the Coaching Association of Canada, and Inter-University Sport,
among others;
WHEREAS the
City of Ottawa has already committed $800,000 ($400,000 of which would be
recovered through fees charged to users) to purchase rental times for the
Gymnasium and ice pads to assist the AACP in their business case
(correspondence from the Director of Parks and Recreation attached);
BE IT
RESOLVED THAT Council endorse the AACP initiative as a Sports facility priority
for Orléans;
BE IT FURTHER RESOLVED THAT conditional on the AACP obtaining official support from the Ottawa Carleton District School Board (OCDSB) and securing the necessary funding of $48 million from Private sponsors, the Provincial and Federal Governments, that Council instruct City staff to begin negotiations towards a draft purchase of service agreement with the AACP to confirm the $800,000 worth of rental time for the complex.
ATTENDU QUE le Plan Ottawa 20/20
stipule que la Ville s’engage à chercher activement des possibilités d’offrir
des installations et des programmes localement;
ATTENDU QUE l’étude de faisabilité
réalisée en octobre 2001 par la Ville d’Ottawa pour l’aménagement d’une
installation polyvalente de développement du sport et d’entraînement révèle que
la ville d’Ottawa connaît une demande croissante d’installations sportives,
culturelles et récréatives pouvant aider à l’amélioration des compétences;
ATTENDU QUE les installations consacrées
à la culture et aux loisirs sont insuffisantes à Orléans et que la demande à
leur égard augmente;
ATTENDU QUE l’Academic Athletic
Community Partnership (AACP), en tant qu’organisme sans but lucratif, a élaboré
un concept novateur qui combinerait une école secondaire d’Orléans à une
installation sportive polyvalente et intégrée qui comprendrait des patinoires
et un gymnase ainsi qu’un terrain de soccer et une piste d’athlétisme
extérieurs;
ATTENDU QUE l’AACP a reçu notamment
l’appui officiel du Comité olympique canadien, de l’Association canadienne de
hockey, de l’Association canadienne des entraîneurs et de Sport
interuniversitaire canadien;
ATTENDU QUE la Ville d’Ottawa s’est
déjà engagée à verser 800 000 $ (dont 400 000 $ seront
recouvrés à partir des frais payés par les utilisateurs) pour réserver des
heures au gymnase et dans les patinoires afin de soutenir l’AACP dans son
analyse de rentabilité (voir le message du directeur de Parcs et Loisirs ci-joint);
IL EST DÉCIDÉ QUE le Conseil
approuve le projet de l’AACP à titre d’installation sportive prioritaire pour
Orléans;
IL EST EN OUTRE DÉCIDÉ QUE, sous réserve de
l’obtention, par l’AACP, de l’appui officiel de l’Ottawa Carleton District
School Board (OCDSB) et des subventions nécessaires de 48 millions de
dollars de partenaires du secteur privé et des gouvernements provincial et
fédéral, que le Conseil charge le personnel de la Ville d’entamer des
négociations en vue de l’établissement d’une entente préliminaire d'achat de
services avec l’AACP pour confirmer la réservation d’heures au complexe d’une
valeur de 800 000 $.
DOCUMENTATION
1. Report from the Corporate Services and
Economic Development Committee dated 07 April 2006 (ACS2006-CCS-CSE-0002).
Report to/Rapport au :
Corporate Services and Economic
Development Committee
Comité des services organisationnels et du
développement économique
Submitted by/Soumis par : Councillor Rainer
Bloess /Conseiller Rainer Bloess
Contact Person/Personne ressource : Councillor
Rainer Bloess /Conseiller Rainer Bloess
(613) 580-2472, Ranier.Bloess@ottawa.ca
SUBJECT: |
ACADEMIC ATHLETIC COMMUNITY
PARTNERSHIP (AACP)
|
|
|
OBJET
: |
PROJET DE L’ACADEMIC ATHLETIC
COMMUNITY PARTNERSHIP (AACP) |
REPORT RECOMMENDATIONS
WHEREAS the City of Ottawa 20/20
Plan states that the City ''will actively search for opportunities to provide
facilities and programs locally…''
WHEREAS the City of Ottawa
October 2001 feasibility Study for a Multipurpose Sport Development and
training Facility indicated that the City of Ottawa is experiencing
''increasing demands for sport, culture and other leisure facilities that
support enhanced skill development… '';
WHEREAS there is a shortage of
and increasing demand for recreational and cultural facilities in Orléans;
WHEREAS the Academic Athletic
Community Partnership (AACP), as a non-profit corporation, has developed an
innovative concept that would combine a high school with a multi purpose,
integrated sports facility containing ice rinks, gymnasium, outdoor soccer and track
facilities in Orléans;
WHEREAS the AACP has received
official endorsements from the Canadian Olympic Committee, Hockey Canada, the
Coaching Association of Canada, and Inter-University Sport, among others;
WHEREAS the City of Ottawa has
already committed $800,000 ($400,000 of which would be recovered through fees
charged to users) to purchase rental times for the Gymnasium and ice pads to
assist the AACP in their business case (correspondence from the Director of
Parks and Recreation attached);
BE IT RESOLVED THAT the
Corporate Service and Economic Development Committee recommend that Council
endorse the AACP initiative as a Sports facility priority for Orléans;
BE IT FURTHER RESOLVED THAT conditional on the AACP obtaining
official support from the Ottawa Carleton District School Board (OCDSB) and
securing the necessary funding of $48 million from Private sponsors, the
Provincial and Federal Governments, that this Committee recommend Council that
City staff be instructed to begin negotiations towards a draft purchase of
service agreement with the AACP to confirm the $800,000 worth of rental time
for the complex.
RECOMMANDATIONS DU RAPPORT
ATTENDU QUE le Plan Ottawa 20/20 stipule que
la Ville s’engage à chercher activement des possibilités d’offrir des
installations et des programmes localement;
ATTENDU QUE l’étude de faisabilité réalisée en
octobre 2001 par la Ville d’Ottawa pour l’aménagement d’une installation
polyvalente de développement du sport et d’entraînement révèle que la ville
d’Ottawa connaît une demande croissante d’installations sportives, culturelles
et récréatives pouvant aider à l’amélioration des compétences;
ATTENDU QUE les installations consacrées à la
culture et aux loisirs sont insuffisantes à Orléans et que la demande à leur
égard augmente;
ATTENDU QUE l’Academic Athletic Community
Partnership (AACP), en tant qu’organisme sans but lucratif, a élaboré un
concept novateur qui combinerait une école secondaire d’Orléans à une
installation sportive polyvalente et intégrée qui comprendrait des patinoires
et un gymnase ainsi qu’un terrain de soccer et une piste d’athlétisme
extérieurs;
ATTENDU QUE l’AACP a reçu notamment l’appui
officiel du Comité olympique canadien, de l’Association canadienne de hockey,
de l’Association canadienne des entraîneurs et de Sport interuniversitaire
canadien;
ATTENDU QUE la Ville d’Ottawa s’est déjà
engagée à verser 800 000 $ (dont 400 000 $ seront recouvrés
à partir des frais payés par les utilisateurs) pour réserver des heures au
gymnase et dans les patinoires afin de soutenir l’AACP dans son analyse de
rentabilité (voir le message du directeur de Parcs et Loisirs ci-joint);
IL EST DÉCIDÉ QUE le Comité des services
organisationnels et du développement économique recommandera au Conseil
d’approuver le projet de l’AACP à titre d’installation sportive prioritaire
pour Orléans;
IL EST EN OUTRE DÉCIDÉ QUE, sous
réserve de l’obtention, par l’AACP, de l’appui officiel de l’Ottawa Carleton District
School Board (OCDSB) et des subventions nécessaires de 48 millions de
dollars de partenaires du secteur privé et des gouvernements provincial et
fédéral, le Comité recommandera au Conseil de charger le personnel de la Ville
d’entamer des négociations en vue de l’établissement d’une entente préliminaire
d'achat de services avec l’AACP pour confirmer la réservation d’heures au
complexe d’une valeur de 800 000 $.
At the 4 April 2006 meeting of the Corporate
Services and Economic Development Committee, Councillor Bloess submitted the
aforementioned Notice of Motion, for consideration by the Committee at their
next meeting.
CONSULTATION
In consultation with staff in Community and Protective
Services, the following comments have been provided.:
This project was submitted to the City under the
Public-Private Partnership – Ottawa Option process in 2003. Letters of support
were provided to the Academic Athletic Community Partnership (AACP) in order to
secure financial support from various levels of government. As indicated in the
attached letter dated February 28th, 2005, the City committed to
reviewing and evaluating the proposals once the outstanding items/information
were provided.
As there appears to be a new concept plan and budget that
would see the City contribution restricted to a purchase of service agreement,
due diligence would see AACP submit to staff an updated proposal, with all
previously identified missing information; (1) Letters of support from other
levels of government on funding availability (2) Letter of support from the
Ottawa Carleton District School Board (OCDSB), (3) Details and expectations of
the City’s Purchase of Service and (4) other items previously identified such
as the relevance of the 2001 Study for a Multipurpose Sport Development and
Training facility, given the recent construction and operation of the Louis
Riel Dome (Orleans).
Staff would be willing to accommodate this request. It will result in a budget pressure in the
year that the matching funding is secured and purchase of service agreements
finalized.
FINANCIAL IMPLICATIONS
There are
no financial implications associated with this motion. Results of negotiations with AACP and any
financial implications will be contained in a subsequent report to Committee
& Council on the status of the AACP project.
DOCUMENTATION
DISPOSITION
Community and Protective Services staff will take the steps necessary to comply with Council’s direction.