3. HYBRID
BUS FEASIBILITY STUDY REPORT RAPPORT D'ÉTUDE DE FAISABILITÉ DES AUTOBUS HYBRIDES |
commITTEE
RECOMMENDATIONS as amended
That Council receive this report for information, and approve the
following:
1. That the matter be referred to staff
to arrange a cost-shared independent evaluation of the Compressed Natural Gas
(CNG) Option, both from a financial consideration and from an emissions
perspective, and to report back to Committee by March 2006.
2. That
our staff explore with the Enbridge Consortium and the National Research
Council’s (NRC’s) Surface Transportation Technology Test Facility, the
feasibility of running a technical comparison of CNG Buses with Hybrid Diesel
Electric Vehicles for cost effictiveness.
3. That
for the 2006 the OC Transpo planned purchases of 63 buses be limited to fuel
efficient diesel.
Que le Conseil municipal prenne
connaissance du présent rapport, et approuve ce qui suit :
1. Que
la question soit renvoyée au personnel afin qu’il prenne des dispositions pour
que soit menée une évaluation indépendante à frais partagés de l’option de gaz
naturel comprimé (GNC), tant du point de vue financier qu’en ce qui a trait aux
émissions, et de faire rapport au Comité d’ici au mois de mars 2006.
2. Que
notre personnel examine, de concert avec le consortium Enbridge et le Centre
des technologies de surface du Conseil national de recherches, la faisabilité
d’effectuer une analyse technique comparative des autobus au GNC et des
véhicules hybrides diesel-électriques aux fins d’établir un rapport
coût-efficacité.
3. Qu’en
2006, les 63 autobus que prévoient acheter OC Transpo soient des autobus à
faible consommation de diesel.
Documentation
1.
Acting Deputy City Manager, Public Works and Services
report dated 25 October
2005 (ACS2005-PWS-FLT-0001)
2.
Extract of Draft
Minutes, 16 November 2005 – Refer to Extract of Draft Minutes of Report ACS2005-PWS-FLT-0004.
Report to/Rapport au :
Comité des transports
and Council / et au Conseil
25 October 2005 / le 25 octobre 2005
Submitted
by/Soumis par : R.G. Hewitt,
Acting Deputy City Manager/Directeur municipal adjoint intérimaire,
Public Works and Services/Services et Travaux publics
Contact Person/Personne
ressource : Ron Gillespie, Director/Directeur
Fleet Services/Service du parc automobile
(613) 842-3636 x2215, ron.gillespie@ottawa.ca
SUBJECT: |
|
|
|
OBJET: |
That
the Transportation Committee recommend that Council approve:
1.
The procurement of diesel-electric hybrid propulsion drive technology
for all replacement and growth transit bus requirements for 2006, 2007 and 2008
budget years, estimated at 226 buses in accordance with the approved Long Range
Financial Plan-2 (LRFP-2).
2.
The release of the Request for Proposal (RFP) for the
bus acquisition prior to budget 2006 approval and to be exempted from the
provisions of the City’s Purchasing By-Law No. 50 (2000), as amended.
RECOMMANDATIONS DU RAPPORT
Que le Comité des transports recommande au
Conseil municipal d'approuver:
1.
L'achat du système de propulsion hybride
diesel-électrique pour satisfaire aux exigences de remplacement et de
croissance du transport en commun au cours des exercices 2006, 2007 et 2008;
elles sont estimées à 226 autobus selon le Plan financier à long terme 2
(PFLT-2) approuvé.
2.
L'émission d'une demande de propositions
(DP) en vue de l'achat d'autobus avant l'approbation du budget de 2006 qui
serait exempte des clauses du Règlement sur les achats no 50 (2000), tel que
modifié.
EXECUTIVE SUMMARY
Assumptions and Analysis:
As part of the City's Fleet Emission Reduction Strategy approved by Council in 2002, a four-phase program to acquire diesel-electric technology was recommended as the next significant step towards a zero-emission fleet. Phase 1 of the Hybrid Bus Implementation project (the Hybrid Bus Feasibility Study) has now been completed. The study demonstrated that implementation of diesel-electric hybrid buses in Ottawa is feasible and economical. In the trial, the Allison Electric Drive and the BAE HybriDrive systems demonstrated similar performance, improved fuel economy and lower life cycle costs than conventional diesel systems. The business case for diesel-electric hybrid technology indicates a per-bus operating cost savings of $20,864 per year. With the current Ontario Transit Vehicle Program (OTVP) subsidy, the payback period for the increased capital cost is under six years with $261,025 per bus saved over the expected 18-year life of the bus. Without the OTVP subsidy, the payback period is estimated at 16 years with a life cycle cost saving of $64,800 per bus.
Financial Implications:
The Long Range Financial Plan 2 requirements for 226
hybrid buses by 2009 will have a potential unscheduled capital impact totalling
$14.5 million for the 2006 to 2008 budget envelopes. Under the existing OTVP
subsidy program, two thirds of this impact is eligible for subsidy, reducing
the impact to $5.5 million as an unfunded residual. The 01 June 2005 federal announcement of an additional $800
million for public transit under Bill C-48 of the 2005 Federal Budget, of which
$40 million would be allocated to Ottawa, could be used to fund the
residual amount. Funding requirements
will be submitted to Council for approval as part of the annual budget process
and will reflect changes to requirements from on-going transit and fleet needs
analysis.
Public
Consultation/Input:
The Environmental Advisory Committee and the
Pedestrian and Transit Advisory Committee have reviewed this report and each
passed motions in support of this report to Committee and Council. The Fleet Emission Reduction Strategy, the
umbrella under which the Hybrid Bus Project operates, was approved in 2002.
Since then, the Fleet Services Branch has contributed to a number of events
celebrating green initiatives where
public verbal comments and perspectives on the Hybrid Bus Implementation
Program have been favourable.
Adoption of hybrid technology into the City’s fleet will provide significant contributions to meeting Ottawa's commitments to maintain and enhance air quality and to reduce greenhouse gas emissions, as stated in the City of Ottawa Air Quality and Climate Change Management Plan approved by Council in January 2005. The City will also be demonstrating strong environmental leadership to other vehicle fleet owners within the community.
BACKGROUND
The aim of this report is to present the findings and
recommendations of the hybrid bus feasibility study conducted by the National Research
Council (NRC) of Canada and seek direction on proceeding with Phases 2 and 3
(procurement and introduction) of the project.
The Fleet Emission Reduction Strategy (FERS) was approved by Council
in 2002, and updated in 2004. The introduction of diesel-electric hybrid buses
was identified as a mid-term objective toward a zero-emission fleet. In 2003, City Council approved a new capital
project (Hybrid Bus Implementation Program), which included four phases to
acquire diesel-electric transit bus technology. This report marks the completion of Phase 1 - the feasibility
study and selection of the preferred technology.
In January 2005, City Council approved the “Air Quality and Climate Change Plan” where the Hybrid Bus Implementation Program of the FERS was identified as a key initiative to meet air quality and climate change targets. The 2004 LRFP-2 included the cost impact of implementing a hybrid bus fleet starting in 2006 for 2007 bus deliveries, but was underestimated at the time.
DISCUSSION
The Hybrid Bus Feasibility Study was contracted in
the fall of 2004 to the National Research Council’s Centre for Surface and
Transportation Technologies (CSTT), a world-class research and development
facility in Ottawa. As a third party,
CSTT provided an independent evaluation of the two commercially available
hybrid systems for the Ottawa-specific transit system network (including
transitway) and climate (winter).
Feasibility Study Report: The CSTT developed a comprehensive
performance test and in-service trial to characterize independently the
operating differences of the two hybrid systems against existing diesel transit
buses. The systems are the
"Electric Drive" from Allison
Transmission of General Motors Corporation and the "HybriDrive" from
BAE Systems. The study analyzed the life cycle cost of each technology over the
expected 18-year life of the bus, which included the initial capital
costs. The details of the performance
test and the life cycle costs were submitted in a comprehensive report to the
Fleet Services Branch. The executive
summary of the NRC report is attached as Document 1. The report’s conclusions and recommendations are summarized
below:
Implementation Capital Investment and Operating Cost Savings: The additional capital cost for hybrid buses, in comparison to a
conventional diesel bus, is estimated between $270,000 to $324,000 each
(including taxes). In addition,
one-time infrastructure cost is estimated at $900,000 , plus initial training
costs for operators and mechanics, and one full-time equivalent (FTE) required
in the Fleet Services Branch to manage technical support of the new technology
during the implementation and while in-service. These initial costs are offset over the life of the bus through
the following cost benefits:
Document 2 demonstrates the predicted capital costs and operational
savings where the per-bus life cycle saving has been calculated at
$261,025. If the price of fuel
increases above the expected average of 4% per annum, life cycle savings will
increase accordingly.
A payback period of less than six years is estimated and is feasible for this technology with an
80 percent level of confidence that it will be between four and nine
years.
Elements of Risk: The technological
change to diesel-electric hybrid has risk elements that are considered LOW and
manageable. Two financial risk elements
have been defined at Document 3, of which one, the provincial transit bus
subsidy program, has been rated as HIGH.
If no provincial subsidy is provided, the payback period will be extended to approximately 16 years. As per the FERS, the City will continue to identify and apply for other applicable provincial or federal subsidy programs
ENVIRONMENTAL IMPLICATIONS
Although long-range transport of air pollutants can
contribute approximately 50 percent of the contaminants in Ottawa’s air, much
of our air contaminants are generated locally and are within our control. Transportation is a major source of air
pollution with burning of diesel fuel being a significant contibutor (as per
the National Pollutant Release Inventory).
Diesel emissions have been linked with numerous health problems. The
health impacts from short exposure range from eye, throat and lung irritation
to exacerbated asthma and pneumonia symptoms. Long-term health risks include
decreased lung function, arrested lung development and cancer (US EPA,
2002). By implementing hybrid diesel
technology for City buses as proposed in this report, a significant component
of diesel combustion - particulate matter (PM) - and one of the most important
identified carcinogens - polycyclic aromatic hydrocarbons (PAH) - would be
significantly reduced to improve our local air quality.
In Ottawa, transportation is responsible for the following criteria
air contaminants: 46 percent of
particulate matter, 85 percent of the nitrogen oxides and 90 percent of the
carbon monoxide. Although the transit buses' portion is less than three
percent, it is highly visible and potentially most influential within the community.
For 2007 alone, the proposed hybrid technology offers reductions in City bus
emissions in particulate matter by 13 percent, NOx by two percent, and carbon
monoxide by 66 percent, relative to conventional diesel. The particulate matter emission savings
alone is estimated to be $85,777 in health and infrastructure costs. Greenhouse
gases will be reduced to an amount equivalent to fuel saving, approximately 17
to 26 percent. For a fleet of 226
hybrid buses, an annual reduction of 6,500 to 10,000 tonnes of greenhouse gases
is estimated -- equivalent to removing 850 to 1,350 commuting cars off the road
every day.
Results of noise studies of the hybrid technology show that there is
essentially no noise difference from conventional diesel buses. The hybrid
buses were a litttle quieter during hard acceleration. For the most part, the
environmental impact of noise will continue to be similar to conventional
buses.
Adoption of hybrid technology into the City’s fleet will provide significant contributions to meeting Ottawa's commitments to maintain and enhance air quality and to reduce greenhouse gas emissions, as stated in the City of Ottawa Air Quality and Climate Change Management Plan approved by Council in January 2005. This will also demonstrate strong environmental leadership to other vehicle fleets within the community.
CONSULTATION
Since the FERS was approved in 2002, public
information and consultation for the Hybrid Bus Implementation Program have
been conducted at public venues. Informally,
Fleet Services has contributed to a number of events celebrating green
initiatives where public comments and perspectives on its initiatives have been
expressed. Diesel-electric hybrid buses
were showcased at events in October 2002 at the City’s Energy Efficiency Fair,
the 2004 Car-free Day and most recently at the 2005 Earth Day and
Eco-Stewardship Fair events. All
indications are that hybrid buses are a welcomed emission reduction technology
and tax-dollar worthy approach to improving City of Ottawa air quality.
City advisory committees have been engaged in reviewing the FERS and
the hybrid bus project. The Environment
Advisory Committee (EAC) supported the 2004 FERS update with a motion to
support the updated strategy and its objectives. The EAC, along with the Pedestrian and Transit Advisory Committee
(PTAC), have reviewed this report and each passed a motion in support of this
report to Committee and Council to purchase diesel-electric hybrid technology.
The PTAC resolved that the Pedestrian and Transit Advisory Committee supports all
City efforts to increase the modal shares of walking, cycling, and transit, and
the acquisition of cost-effective, low-emission transit vehicles (including
hybrid bus and light-rail transit).
The EAC resolved that the Environmental Advisory Committee fully supports the hybrid bus feasibility plan and recommends approval by Transportation Committee and Council.
The financial impact of introducing hybrid buses is identified in the Long Range Financial Plan 2 (LRFP 2) for the 2006-2014 capital forecast, referred to capital programs 900525 – Revenue Bus Replacement, 900874 – New Buses, and 902996 - Hybrid Bus Implementation. Due to a revised forecast of the maximum cost of a hybrid bus, project funding exceeds the available envelopes identified in the LFRP 2 for these projects by $4.5 million for the 2006 budget envelope with similar impact for subsequent years: $5.3 million in 2007 and $4.7 million in 2008.
Under the existing Ontario Transit Vehicle Program, two thirds of the incremental cost of hybrid buses is eligible for provincial subsidy. This provincial funding has been announced annually since it was initiated in 2002. This funding, if continued at present level, would amount to $2.7 million, leaving an unfunded residual of $1.8 million in 2006; and in subsequent years, residuals of $2.1 million in 2007 and $1.6 million in 2008.
Other funding that qualifies to offset this residual for transit infrastructure investment will be available from the federal and provincial governments in the form of gas tax allocations and a recently announced new nation-wide allocation from the federal government of $800 million over the next two years. Of this 2005 and 2006 new funding, $40 million is expected for Ottawa, of which $5.5 million could be used to cover all the unfunded residual cost of the planned 226 diesel-electric hybrid bus fleet.
The impact of this project on future operating budgets would be an
annual cost saving of about $20,860 per year per hybrid bus compared to a clean
diesel bus. This cost saving provides
an estimated payback period of less than six years on the initial incremental
cost of the hybrid buses; Document 2 displays the payback analysis. These savings include the cost of
maintaining additional batteries and the impact of an additional FTE required
to implement and support this technology.
The Request For Proposals for this acquisition needs to be released in early December. The Purchasing By-law generally requires that funds can be found in appropriate accounts within Council approved branch estimates to meet the proposed expenditure before commencement of the purchasing process. To enable release of the RFP in early December before approval of the budget, Council will be required to exempt the RFP form the provisions of the City's Purchasing By-Law No. 50.
SUPPORTING DOCUMENTATION
Document 1 – Executive Summary of the NRC Evaluation of two 40-foot Diesel-electric Hybrid Urban Transit Buses, dated May 2005
Document 2 – Life Cycle Cost Analysis
Document 3 – Risk Management
Long Range Financial Plan 2, dated 08 December 2004 (City Web site at www.ottawa.ca/ inside_govt/financial/lrfp2/lrfp_en.shtml)
Air Quality and Climate Change Plan, dated December 02, 2004 (City Web site at www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/occ/2005/01-12/pec/ACS2004-DEV-POL-0063.htm)
Fleet Emission Reduction Strategy Update, dated May 17, 2004 (City Web site at www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/trc/2004/06-02/ACS2004-TUP-FLT-0001.htm)
Hybrid Bus Implementation Plan, dated September 08, 2003 (City Web site at www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/csedc/2003/09-16/ACS2003-CRS-FLT-0004.htm)
DISPOSITION
Based on Council’s direction to date and the interest
expressed to improve Ottawa’s air quality and public health, the acquisition of
diesel-electric hybrid buses provides environmental and economic benefits that
confirm it as the centrepiece of the mid-term component of the City’s Fleet
Emission Reduction Strategy. Should
Council approve this report, Fleet Services will:
The Hybrid
Bus Feasibility study was contracted by the City of Ottawa in the fall of 2004 to
the National Research Council’s Centre for Surface and Transportation
Technology (CSTT). The study was funded
with assistance from the Green Municipal Enabling Fund, a Fund financed by the
Government of Canada and administered by the Federation of Canadian
Municipalities.
CSTT provided an independent third-party evaluation of two commercially available hybrid bus
systems, under winter conditions, for service on the Ottawa transit system
network, which includes bus rapid transit in addition to congested inter city
routes.
CSTT
developed comprehensive performance tests and a simulated revenue service trial
to assess the operating characteristics of two diesel-electric hybrid drive
systems, and to compare these against existing City of Ottawa conventional
diesel transit buses. The hybrid
systems evaluated consisted of the two primary drive configurations currently
marketed in North America, namely the parallel Electric Drive from Allison
Transmission (a division of General Motors Corporation) and the series
HybriDrive from BAE Systems.
The scope
of the study included the life cycle cost of each hybrid technology over the
expected 18-year life of the bus, which included the initial capital costs,
infrastructure costs, maintenance and operating costs. Data used in this
portion of the study originated from City of Ottawa operations (OC Transpo) and
fleet maintenance data bases, and from
transit operations in New York City and King County (namely Seattle). Further data used in this portion of the
study were provided by Allison and BAE Systems about their respective hybrid
drive systems.
Emissions
tests were not carried out as part of this study primarily because the diesel engines used in the current study
did not represent the latest diesel engine
technology, which is expected to change again in 2007 to meet more
stringent emissions requirements, known to be coming. Additionally, emissions and fuel economy tests, already completed
by the Emissions Research and Measurements Division of Environment Canada, are
representative of the diesel-electric hybrid buses evaluated in this study and
of the relative effect of hybridization on tailpipe emissions. The Environment Canada test employed a
heavy-duty chassis dynamometer and incorporated dilution tunnel technology for
sampling and measuring vehicle exhaust, and was in accordance with SAE protocol
J2711. The results of these tests are
available in the public domain and are summarized in this report.
CSTT’s
conclusions and recommendations are summarized below. They are very specific to Ottawa drive cycles as they existed at
the time of the testing and based on the City of Ottawa’s current fleet, route
network, bus allocation strategies and operational and maintenance principles
and practices.
·
If hybrid buses are deployed on high stop density
routes, both the Allison and BAE Systems propulsion units will meet the
performance requirements stipulated by the City of Ottawa. The Allison
hybrid system achieved slightly better performance results based on a series of
tests performed on model year 2001 hybrid buses. Additionally, the
Allison propulsion system employs a lighter energy storage system, displayed
lower fuel consumption (albeit statistically not significant), lower predicted
life cycle costs (based on limited historical data from other hybrid users) and
does not require an external battery conditioning system. The Allison
hybrid drive can presently be installed in 60-foot articulated buses that
currently make up about 25% of the Ottawa transit bus fleet. The BAE
Systems HybriDrive should be available in a 60 foot bus by 2010. The
findings in this report have been formulated based on an assumption that OC
Transpo will continue to purchase 40 foot and 60 foot buses beyond 2007.
The series of tests used to form the conclusions and recommendations were
tailored to the City of Ottawa’s unique routes, fleet and operational
requirements at the time of testing. The results and
recommendations may, or may not, be relevant to other jurisdictions throughout
North America.
(Cost per bus)
Capital
|
Clean diesel |
|
Hybrid |
Increased cost/(savings) |
|
Life cycle cost for 226 buses |
Bus Costi (in 2006) |
$506,500 |
|
$837,140ii |
|
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Subsidyiii (Ontario) |
$(168,664) |
|
$(384,772) |
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|
$337,836 |
|
$452,368 |
$114,532 |
|
$25,884,232 |
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Operations Cost |
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18-year life (+1 FTE) |
$2,346,681 |
|
$1,971,124 |
($375,557) |
|
($84,875,882) |
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Total Life Cycle Cost |
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Capital and Operations |
$2,684,517 |
|
$2,423,492 |
($261,025) |
|
($58,991,876) |
Payback
Analysis (cost in $000s)
Footnotes:
i basic bus is $506,500 (including PST, tires, inspection and contingency), Hybrid system adds $324,000
ii bus capital cost includes $6,640 per bus
for hybrid-related infrastructure costs
iii subsidy is through MTO under the OTVP where
the bus is subsidized at 33.3% and any additional capital for alternative
emission reduction system is subsidized at 66.7% - subject to annual renewal
DOCUMENT 3
Risk Element |
|
Mitigating Strategy |
1 - Government of Ontario cancels its subsidization programs |
HIGH |
In this case, the business case predicts a payback period of 16 years with an 80% level of confidence that it will be between 10 and 18 years. As per the FERS, City will continue to identify and apply for other applicable provincial or federal subsidy programs. |
2 – Predicted life cycle costs are off-the-mark due to the ‘soft’ nature of the data obtained on the hybrid systems |
LOW |
Inclusive in the 902996 Hybrid Bus Implementation Program is Phase 4 that will serve to validate life cycle cost predictions after two years of in-service data of the first procurement of 68 buses. |
Rapport au / Report to :
Comité des transports
Transportation Committee
et au Conseil / and Council
le 25 octobre 2005 / 25 October 2005
Soumis par/ Submitted by: R.G.
Hewitt,
Directeur municipal adjoint
intérimaire/Acting Deputy City Manager,
Services et Travaux publics/Public Works
and Services
Personne ressource/Contact Person : Ron
Gillespie, Directeur/Director
Service du parc automobile/Fleet Services
(613) 842-3636 x2215, Ron.Gillespie@ottawa.ca
Ref N°: ACS2005-PWS-FLT-0001 |
OBJET: |
RAPPORT D'ÉTUDE DE FAISABILITÉ DES AUTOBUS HYBRIDES |
|
|
SUBJECT: |
HYBRID BUS FEASIBILITY STUDY REPORT |
RECOMMANDATIONS DU RAPPORT
Que le Comité des transports recommande au Conseil municipal d'approuver :
1.
L'achat du système de propulsion hybride
diesel-électrique pour satisfaire aux exigences de remplacement et de
croissance du transport en commun au cours des exercices 2006, 2007 et 2008;
elles sont estimées à 226 autobus selon le Plan financier à long terme 2
(PFLT-2) approuvé.
2.
L'émission d'une demande de propositions
(DP) en vue de l'achat d'autobus avant l'approbation du budget de 2006 qui
serait exempte des clauses du Règlement sur les achats no 50 (2000), tel que
modifié.
That the Transportation
Committee recommend that Council approve:
1.
The procurement of diesel-electric hybrid propulsion drive
technology for all replacement and growth transit bus requirements for 2006,
2007 and 2008 budget years, estimated at 226 buses in accordance with the
approved Long Range Financial Plan-2 (LRFP-2).
2.
The release of the Request for Proposal (RFP) for the bus
acquisition prior to budget 2006 approval and to be exempted from the
provisions of the City’s Purchasing By-Law No. 50 (2000), as amended.
RÉSUMÉ
Hypothèses et analyse:
Dans le
cadre de la Stratégie de réduction des émissions du parc automobile (SREPA) de
la Ville approuvée par le Conseil en 2002, on recommande la réalisation d'un
programme qui compte quatre étapes et qui prévoit l'acquisition de la
technologie diesel-électrique comme prochaine étape importante de la mise en
place d'un parc d'autobus ne produisant aucune émission. La première étape du
projet d'implémentation des autobus hybrides (Étude de faisabilité des autobus
hybrides) est terminée. L'étude établit que l'utilisation d'autobus hybrides
diesels-électriques à Ottawa est réaliste et économique. Lors des essais, les
systèmes hybrides Electric Drive d'Allison et HybriDrive de BAE Systems ont
obtenu un rendement semblable, soit une meilleure économie d'essence et un coût
du cycle de vie inférieur à celui des systèmes diesels traditionnels. Selon
l'analyse de rentabilisation de la technologie hybride diesel-électrique, les
économies relatives au coût de fonctionnement pour chaque autobus sont de
20 864 $ par année. Avec la subvention de l'actuel Programme ontarien
des véhicules de transport en commun, la période de récupération des coûts
d'immobilisation additionnels est inférieure à six ans, et les économies se
chiffrent à 261 025 $ par autobus pour la durée de vie de chaque
véhicule. Sans cette subvention, la période de récupération est évaluée à
16 ans, et les économies relatives au cycle de vie atteignent
64 800 $ par autobus.
Répercussions financières:
Les exigences du Plan financier à
long terme 2 concernant l'acquisition de 226 autobus hybrides d'ici 2009
pourraient nécessiter des dépenses d'immobilisation imprévues qui
totaliseraient 14,5 millions de dollars pour les budgets de 2006 à 2008.
Dans le cadre de l'actuel programme ontarien de subvention des véhicules de
transport en commun, les deux tiers de ces dépenses sont admissibles à une
subvention, ce qui réduirait ces dépenses à une valeur résiduelle non
provisionnée de 5,5 millions de dollars. Le 1er juin 2005,
le gouvernement fédéral a annoncé un investissement de 800 millions de
dollars pour le transport en commun dans le cadre du projet de loi C-48 du
budget fédéral 2005; les 40 millions de dollars accordés à Ottawa à cette
occasion pourraient servir à financer ce montant restant. Les exigences
relatives au financement seront soumises à l'approbation du Conseil lors du
processus budgétaire annuel et tiendront compte des modifications apportées aux
exigences de l'analyse des besoins du parc automobile et du transport en commun
en cours.
Consultation publique/commentaires:
Le Comité consultatif de
l'environnement et le Comité consultatif sur les piétons et le transport en
commun ont examiné le présent rapport, et chacun a adopté des motions à l'appui
de ce rapport au Comité et au Conseil. La SREPA, qui encadre le projet des
autobus hybrides, a été approuvée en 2002. Depuis, les Services du parc
automobile ont participé à un certain nombre d'événements qui soulignaient les
initiatives écologiques et qui ont permis de connaître les opinions et les
commentaires favorables du public à l'égard du Programme d'implémentation des
autobus hybrides.
L'intégration de la technologie hybride dans le
parc automobile de la Ville favorisera considérablement le respect des
engagements d'Ottawa relativement au maintien et à l'amélioration de la qualité
de l'air ainsi qu'à la réduction des émissions de gaz à effet de serre,
conformément au Plan de gestion de la qualité de l'air et des changements climatiques
de la Ville d'Ottawa approuvé par le Conseil en janvier 2005. La Ville
confirmera également son rôle de chef de file en matière d'environnement aux
autres propriétaires de parcs de véhicules de la collectivité.
CONTEXTE
Ce rapport a pour but de présenter
les conclusions et les recommandations de l'étude de faisabilité des autobus
hybrides réalisée par le Conseil national de recherches du Canada (CNRC) et de
connaître les consignes relatives à la réalisation des étapes 2 et 3 (acquisition
et introduction) du projet.
La SREPA a été approuvée par le Conseil en 2002
et mise à jour en 2004. L'introduction d'autobus hybrides diesels-électriques a
été ciblée comme un objectif à moyen terme de la mise en place d'un parc
d'autobus ne produisant aucune émission. En 2003, le Conseil municipal a
autorisé un nouveau projet d'immobilisation (Programme d'implémentation des
autobus hybrides) qui comptait quatre étapes visant l'acquisition de la
technologie des autobus urbains diesels-électriques. Ce rapport marque la fin
de la première étape, celle de l'étude de faisabilité et du choix de la
meilleure technologie.
En janvier 2005, le Conseil municipal a
approuvé le Plan de gestion de la qualité de l'air et des changements
climatiques dans lequel le Programme d'implémentation des autobus hybrides de
la SREPA est considéré comme une initiative essentielle à l'atteinte des
objectifs relatifs à la qualité de l'air et aux changements climatiques. La
PFLT-2 de 2004 prévoyait l'effet des coûts de mise en place d'un parc d'autobus
hybrides à compter de 2006 pour les véhicules livrés en 2007, mais elle l'a
sous-estimé.
EXAMEN DE LA QUESTION
À l'automne 2004, le Centre de
technologie des transports de surface (CTTS) du CNRC, un établissement de
recherche et développement de classe internationale d'Ottawa, a été mandaté
pour réaliser l'étude de faisabilité des autobus hybrides. En tant que tierce
partie, le CTTS a évalué de manière indépendante les deux autobus hybrides du
marché en fonction du réseau de transport en commun (y compris le Transitway)
et du climat (hiver).
Rapport d'étude de faisabilité:
Le CTTS a élaboré des essais de rendement complets et des essais en
service pour caractériser de manière indépendante les différences de fonctionnement
des deux systèmes hybrides par comparaison avec les autobus urbains diesels
existants. Ces systèmes sont l'« Electric Drive » d'Allison
Transmission de General Motors Corporation et l'« HybriDrive » de BAE
Systems. L'étude a analysé le coût du cycle de vie de chaque technologie pour
la durée de vie prévue de 18 ans d'un autobus, ce qui inclut les coûts
d'immobilisation initiaux. Les essais de rendement et des coûts du cycle de vie
sont décrits dans un rapport complet présenté aux Services du parc automobile.
Le document 1 présente le résumé du rapport du CNRC. Voici le résumé des
conclusions et des recommandations du rapport.
o Compte tenu de la complexité
mécanique et électrique des deux systèmes de propulsion, le CTTS ne recommande
pas l'achat de ces deux systèmes pour composer un parc mixte. Les coûts de
formation et d'entretien, qui posent déjà problème avec les autobus hybrides,
peuvent augmenter inutilement. Le CTTS recommande donc l'acquisition d'un
système électrique hybride provenant d'un seul fournisseur.
o Les systèmes de propulsion d'Allison
et de BAE Systems engendrent d'importantes économies d'essence et réduisent
considérablement les émissions pour les parcours d'autobus d'Ottawa. Cependant,
le système hybride d'Allison a obtenu des résultats légèrement supérieurs lors
d'une série d'essais réalisés à l'aide d'autobus hybrides 2001. En outre, le
système de propulsion d'Allison est plus léger, consomme moins d'essence (même
si cette consommation est peu significative sur le plan statistique), affiche
des coûts du cycle de vie prévus plus bas (d'après les données historiques
limitées provenant d'autres utilisateurs de la technologie hybride) et
fonctionne sans système de conditionnement de la batterie externe. Le système
de propulsion hybride d'Allison peut être installé dans des autobus articulés
de 18,3 mètres qui représentent actuellement 25 % du parc d'autobus
urbains d'Ottawa. Selon BAE Systems et Orion, l'HybriDrive de BAE Systems
devrait être disponible pour les autobus de 18,3 mètres d'ici 2010. Les
conclusions de ce rapport s'appuient sur l'hypothèse selon laquelle la Ville
d'Ottawa continuera d'acheter des autobus de 12,2 mètres et de
18,3 mètres après 2007.
Investissement d'immobilisation pour la mise en
œuvre et économies de fonctionnement: Le
coût d'immobilisation additionnel des autobus hybrides diesels-électriques,
comparativement aux autobus diesels traditionnels, est évalué entre
270 000 $ et 324 000 $ par véhicule (taxes incluses). De
plus, le coût d'infrastructure ponctuel est estimé à 900 000 $, et il
faut prévoir des frais de formation initiaux pour les opérateurs et les
mécaniciens ainsi qu'un équivalent temps plein au sein des Services du parc
automobile pour gérer le soutien technique de la nouvelle technologie pendant
la mise en place et le service. Ces coûts initiaux sont compensés durant la vie
des autobus par les éléments suivants :
Le document 2 présente les coûts
d'immobilisation et les économies de fonctionnement prévus et pour lesquels les
économies pendant le cycle de vie se chiffrent à 261 025 $ par
autobus. Si le prix du carburant
dépasse la moyenne prévue de 4 % par année, alors les économies pour le
cycle de vie augmenteront en conséquence.
On estime la période de récupération à moins de
six ans; il s'agit d'une évaluation réaliste pour cette technologie. Il est
certain à 80 % que cette période durera entre quatre et neuf ans.
Risques: L'adoption de la technologie hybride
diesel-électrique comporte des risques qui sont jugés FAIBLES et traitables
grâce à la création d'un poste à temps plein dans les Services du parc
automobile. Le document 3 définit deux risques financiers, parmi lesquels le
programme provincial de subvention des autobus urbains est considéré ÉLEVÉ.
Si aucune subvention provinciale n'est offerte,
la période de récupération durera environ 16 ans. Conformément à la SREPA,
la Ville continuera à recenser les programmes de subvention provinciaux et
fédéraux et à soumettre des demandes d'aide.
INCIDENCES ENVIRONNEMENTALES
La pollution atmosphérique à longue
distance est responsable de la moitié des contaminants présents dans l'air
d'Ottawa, mais une part importante de nos polluants atmosphériques sont
produits à l'échelle locale et peuvent être maîtrisés. Les transports
constituent une source importante de pollution atmosphérique, et la combustion
de carburant diesel contribue considérablement à cette pollution (comme
l'indique l'Inventaire national des rejets de polluants). Les émissions de
moteur diesel sont associées à de nombreux problèmes de santé. Les conséquences
d'une courte exposition sur la santé vont de l'irritation des yeux, de la gorge
et des poumons jusqu'aux symptômes graves de l'asthme et de la pneumonie. Parmi
les risques à long terme pour la santé, il y a la diminution du fonctionnement
des poumons, l'arrêt du développement des poumons et le cancer (United States
Environmental Protection Agency, 2002). L'adoption de la technologie diesel
hybride pour les autobus de la Ville proposée dans ce rapport permettra de
réduire considérablement un composant majeur de la combustion de carburant
diesel, les particules, et l'un des plus importants cancérogènes connus, les
hydrocarbures aromatiques polycycliques (HAP), ce qui améliorera la qualité de
l'air de la Ville.
À Ottawa, les transports sont responsables des
principaux contaminants atmosphériques suivants : 46 % des
particules, 85 % des oxydes d'azote et 90 % du monoxyde de carbone.
Les autobus urbains représentent moins de 3 % du total, mais ils sont très
visibles et peuvent avoir une influence sur la collectivité. Pour 2007
seulement, la technologie hybride pourrait réduire les émissions de particules
des autobus de la Ville de 13 %, les oxydes d'azote de 2 % et le
monoxyde de carbone de 66 % par rapport aux autobus diesels traditionnels.
Les économies relatives aux coûts de santé et d'infrastructure engendrés par
les émissions de particules seulement sont évaluées 85 777 $. Les gaz
à effet de serre diminueront d'une quantité équivalente aux économies
d'essence, soit entre 17 % et 26 % environ. Pour un parc de
226 autobus hybrides, on estime qu'une réduction annuelle des gaz à effet
de serre de 6 500 tonnes à 10 000 tonnes serait équivalente
au retrait de 850 à 1 350 voitures de la circulation chaque jour.
Les résultats des études sur le bruit engendré
par la technologie hybride établissement qu'il n'y a presque aucune différence
à ce chapitre comparativement aux autobus diesels traditionnels. Les
accélérations brusques des autobus hybrides sont légèrement plus silencieuses.
Dans l'ensemble, l'incidence environnementale du bruit restera semblable aux
autobus traditionnels.
L'intégration de la technologie hybride dans le
parc automobile de la Ville favorisera considérablement le respect des
engagements d'Ottawa relativement au maintien et à l'amélioration de la qualité
de l'air ainsi qu'à la réduction des émissions de gaz à effet de serre,
conformément au Plan de gestion de la qualité de l'air et des changements
climatiques de la Ville d'Ottawa approuvé par le Conseil en janvier 2005.
La Ville confirmera également son rôle de chef de file en matière
d'environnement aux parcs de véhicules de la collectivité.
CONSULTATION
Depuis l'adoption de la SREPA en
2002, des séances d'information et des consultations sur le Programme
d'implémentation des autobus hybrides ont été tenues dans des endroits
publics. Les Services du parc
automobile ont participé, de manière informelle, à un certain nombre
d'événements qui soulignaient les initiatives écologiques et qui ont permis de
connaître les opinions et les commentaires du public. Des autobus hybrides
diesels-électriques ont été présentés lors d'événements en octobre 2002
durant l'exposition sur l'efficacité énergétique de la Ville, de la Journée
sans auto 2004 et, dernièrement, la Journée de la Terre 2005 et l'Eco-Stewardship
Fair. Tous les gens semblent favorables aux autobus hybrides et les considèrent
comme une technologie de réduction des émissions opportune et une approche
rentable pour améliorer la qualité de l'air de la Ville d'Ottawa.
Les comités consultatifs de la Ville ont
examiné la SREPA et le projet des autobus hybrides. Le Comité consultatif de
l'environnement a appuyé la mise à jour de la SREPA 2004 avec une motion
soutenant la stratégie modifiée et ses objectifs. Le Comité consultatif de
l'environnement et le Comité consultatif sur les piétons et le transport en
commun ont analysé le rapport et adopté une motion à l'appui de ce rapport au
Comité et au Conseil pour l'achat de la technologie hybride diesel-électrique.
Le Comité consultatif sur les piétons et le transport
en commun soutient tous les efforts de la Ville visant à accroître le recours à
la marche, au vélo ou au transport et à acquérir des véhicules de transport en
commun rentables et peu polluants (ce qui inclut les autobus hybrides et les
trains légers sur rail).
Le Comité consultatif de l'environnement appuie
sans réserve le plan de faisabilité des autobus hybrides et recommande son
approbation par le Comité des transports et le Conseil.
Les répercussions financières de
l'introduction des autobus hybrides sont mentionnées dans le PFLT-2 pour les
prévisions des immobilisations 2006-2014, sous les programmes d'immobilisation
900525 – Remplacement des autobus en service, 900874 – Nouveaux autobus et
902996 – Mise en place des autobus hybrides. Compte tenu de la révision de la
prévision du coût maximal d'un autobus hybride, le financement du projet
dépasse les enveloppes disponibles ciblées dans le PFLT-2 pour ces projets de
4,5 millions de dollars en 2006. Les répercussions sont semblables pour
les années suivantes, soit 5,3 millions de dollars en 2007 et
4,7 millions en 2008.
Dans le cadre du Programme ontarien des
véhicules de transport en commun, les deux tiers du coût additionnel des
autobus hybrides sont admissibles à une subvention provinciale. Ce financement
est annoncé annuellement depuis sa création en 2002. Si ce financement demeure
au niveau actuel, il se chiffrerait à 2,7 millions de dollars, ce qui
laisserait une valeur non provisionnée de 1,8 million de dollars en 2006.
Pour les années suivantes, ce montant restant atteindrait 2,1 millions de
dollars en 2007 et 1,6 million de dollars en 2008 (annexe D).
Les gouvernements fédéral et provincial
offriront d'autres sommes pour compenser les investissements dans
l'infrastructure de transport en commun sous la forme d'allocations de la taxe
sur l'essence et de la nouvelle allocation annoncée dernièrement par le
gouvernement fédéral qui se chiffre à 800 millions de dollars pour les
deux prochaines années. Ottawa devrait recevoir 40 millions de dollars de
ce nouveau financement en 2005 et en 2006; 5,5 millions de dollars
devraient servir à payer tous les coûts restants non provisionnés du projet de
parc de 226 autobus hybrides diesels-électriques.
L'incidence de ce projet sur les futurs budgets
de fonctionnement permettrait d'économiser environ 20 860 $ par année
par autobus hybride, comparativement aux autobus diesels traditionnels. Ces
économies permettent d'avoir une période de récupération prévue du coût additionnel
initial des autobus hybrides de moins de six ans; le document 2 propose
l'analyse de cette récupération. Ces économies comprennent le coût d'entretien
des batteries supplémentaires et l'incidence d'un équivalent temps plein
additionnel nécessaire à la mise en place et au soutien de cette technologie.
La demande de propositions concernant cet achat
doit être émise début décembre. Le Règlement sur les achats exige que les fonds
se trouvent dans les comptes pertinent, dans les limites des estimations de la
direction approuvées par le Conseil, afin de satisfaire aux dépenses proposées
avant d’entamer le processus d’acquisition. Afin de permettre la publication de
la demande de propositions début décembre avant l’approbation du budget, le
Conseil devra exempter cette dernière des clauses du Règlement sur les achats no
50 (2000).
DOCUMENTATION PERTINENTE
Document 1 – Résumé de l'évaluation
des deux autobus urbains hybrides diesels-électriques de 12,2 mètres par
le CNRC, mai 2005.
Document 2 – Analyse du coût du cycle de vie
Document 3 – Gestion des risques
Plan financier à long terme 2,
8 décembre 2004 (site Web de la Ville au www.ottawa.ca/
inside_govt/financial/lrfp2/lrfp_fr.shtml).
Plan de gestion de la qualité de l'air et des
changements climatiques, 2 décembre 2004 (site Web de la Ville au
www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/occ/2005/01-12/pec/ACS2004-DEV-POL-0063.htm)
Mise à jour de la Stratégie de réduction des
émissions du parc automobile, 17 mai 2004 (site Web de la Ville au
www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/trc/2004/06-02/ACS2004-TUP-FLT-0001.htm)
Plan d'implémentation des autobus hybrides,
8 septembre 2003 (site Web de la Ville au
www.ottawa.ca/calendar/ottawa/citycouncil/csedc/2003/09-16/ACS2003-CRS-FLT-0004.htm)
MESURES
Conformément à la directive du
Conseil et à l'intérêt exprimé concernant l'amélioration de la qualité de l'air
et de la santé publique d'Ottawa, l'acquisition d'autobus hybrides
diesels-électriques comporte des avantages environnementaux et économiques qui
confirment le caractère fondamental de cette mesure pour la composante à moyen
terme de la SREPA. À l'approbation de ce rapport par le Conseil, les Services
du parc automobile :
o réalisera les étapes 2 et 3 du Plan
d'implémentation des autobus hybrides (902996) en lançant la procédure
d'acquisition des autobus hybrides et en apportant les modifications
nécessaires à la structure et au personnel pour introduire cette nouvelle
technologie;
o présentera un rapport d'information
sur les progrès du projet au moins une fois au cours d'un mandat du Conseil
dans le cadre des mises à jour de la SREPA;
o organisera une campagne
d'information publique pour ce programme avec l'aide des Communications
générales et du Service de l'urbanisme et de l'aménagement.
ACS2005-PWS-FLT-0001
À l’automne 2004, la Ville d’Ottawa a confié la réalisation de l’étude
de faisabilité des autobus hybrides au Centre de technologie des transports de
surface (CTTS) du Conseil national de recherches du Canada
(CNRC). L’étude a été financée par le Fonds d’habilitation municipal vert, un
fonds financé par le gouvernement du Canada et géré par la Fédération
canadienne des municipalités. En tant que tierce partie, le CTTS a produit une
évaluation indépendante des deux autobus hybrides du marché, dans des
conditions hivernales, dans le but de les utiliser dans le réseau du transport
en commun d’Ottawa, ce qui inclut le transport rapide en autobus et les
parcours intermunicipaux encombrés.
Le CTTS a élaboré des essais de performance complets et simulé un
service payant dans le but d’évaluer les caractéristiques de fonctionnement de
deux autobus hybrides diesels-électriques et de les comparer à celles des
autobus diesels traditionnels actuels de la Ville d’Ottawa. Les autobus
hybrides évalués comprenaient les deux principales configurations de propulsion
commercialisées actuellement en Amérique du Nord, soit l’Electric Drive
parallèle d’Allison Transmission (une division de General Motors Corporation)
et la série HybriDrive de BAE Systems.
L’étude porte notamment sur le coût du cycle de vie de chaque
technologie hybride pour la durée de vie prévue de l’autobus, ce qui inclut les
coûts d’immobilisation initiaux, les coûts d’infrastructure, l’entretien et les
coûts de fonctionnement. Les renseignements utilisés dans cette partie de
l’étude proviennent des bases de données d’entretien du parc et des opérations
(OC Transpo) de la Ville d’Ottawa et des activités de transport en commun de
New York et de King County (qui comprend Seattle). Les autres données
sur les systèmes de propulsion hybride utilisées dans cette partie de l’étude
ont été fournies par Allison et BAE Systems.
Aucun essai de contrôle des émissions n’a été réalisé dans le cadre de
cette étude. Cela s’explique notamment par le fait que les moteurs diesel
utilisés n’appartenaient pas à la dernière technologie en matière de moteur
diesel. Cette technologie devrait être modifiée de nouveau en 2007 pour
respecter les futures exigences plus strictes relativement aux émissions. De
plus, les essais concernant les émissions et les économies d’essence réalisés
auparavant par la Division de la recherche et mesure des émissions
d’Environnement Canada sont représentatifs des résultats des autobus hybrides
diesels-électriques évalués par cette étude et de l’effet de l’hybridation sur
les émissions d’échappement. L’évaluation d’Environnement utilisait un
dynamomètre sur châssis résistant et faisait appel à la technologie du tunnel
de dilution pour l’échantillonnage et la mesure des émissions du moteur,
conformément au protocole J2711 de la Society of Automotive Engineers (SAE).
Les résultats de ces essais sont publics et sont résumés dans ce rapport.
Les conclusions et les recommandations du CTTS sont résumées ci-dessous.
Elles sont propres aux circuits d’Ottawa existants au moment des essais et
s’appuient sur le parc actuel, le réseau routier, les stratégies de répartition
des autobus ainsi que les principes et les pratiques de fonctionnement et
d’entretien de la Ville d’Ottawa.
ACS2005-PWS-FLT-0001
(Coût par autobus)
Immobilisation
|
Diesel propre |
|
Hybride |
Coût additionnel / (économies) |
|
Coût du cycle de vie pour 226 autobus |
Coût d’un
autobusi (en 2006) |
506 500 $ |
|
837 140 $ii |
|
|
|
Subventioniii
(Ontario) |
(168 664 $) |
|
(384 772 $) |
|
|
|
|
337 836 $ |
|
452 368 $ |
114 532 $ |
|
25 884 232 $ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coût de fonctionnement
|
|
|
|
|
|
|
Vie de 18 ans (+1 ÉTP) |
2 346 681 $ |
|
1 971 124 $ |
(375 557 $) |
|
(84 875 882 $) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coût total du cycle de
vie
|
|
|
|
|
|
|
Immobilisation
et fonctionnement |
2 684 517 $ |
|
2 423 492 $ |
(261 025 $) |
|
(58 991 876 $) |
Analyse de la récupération (coût en milliers de dollars)
Notes de
bas de page :
i Le prix de base d’un autobus
est de 506 500 $ (TVP, pneus, inspection et somme de prévoyance
inclus). Le système hybride s’élève à 324 000 $.
ii Le coût d’immobilisation des
autobus comprend 6 640 $ par autobus pour les coûts d’infrastructure
reliés au système hybride.
iii La subvention provient du
ministère des Transports de l’Ontario dans le cadre du Programme ontarien des
véhicules de transport en commun qui subventionne 33,3 % de l’autobus et
66,7 % des immobilisations additionnelles pour un système de réduction des
émissions de remplacement; ce programme fait l’objet d’un renouvellement
annuel.
DOCUMENT
3
ACS2005-PWS-FLT-0001
Risque |
|
Stratégie d’atténuation des
risques |
1 – Le
gouvernement de l’Ontario annule ses programmes de subvention. |
ÉLEVÉ
|
Dans un tel cas, l’analyse de rentabilisation
prévoit une période de récupération de 16 ans et soutient à 80 %
que cette période durera entre 10 et 18 ans. Conformément à la SREPA, la Ville continuera
à recenser les programmes de subvention provinciaux et fédéraux et présenter
des demandes d’aide. |
2 – Les
coûts du cycle de vie prévus sont inexacts en raison de la nature
« souple » des données recueillies sur les systèmes hybrides. |
FAIBLE |
Le Programme d’implémentation des autobus
hybrides 902996 comprend l’étape 4 qui sert à valider les coûts prévus
du cycle de vie à l’aide des données relatives au service recueillies au
cours des deux années suivant le premier achat de 68 autobus. |